Från Nordkap till Portugal

GRÖN GUIDE – RESOR: Idoga cyklister leds rätt, från Sveriges norra gräns till Europas södra.

Skribent Johan Tell

CYKELLEDER FINNS från Smygehuk till Karesuando och de heter sådant som Sverigeleden, Vindelälvsleden, Banvallsle-den och Vättern–Sommen-leden.

Dessa leder är tänkta för cykelsemestrar och dess vägvisande skyltar (drygt trettio tusen) underhålls i de flesta fall av den ideella organisationen Svenska Cykelsällskapet.

För den som vill trampa ännu längre finns Euro Velo, en samling på fjorton mycket långa cykelleder. Exempel på leder är EV1 längs Atlantkusten mellan Nordkap och portugisiska Sagres, EV4 genom Centraleuropa med start/mål i franska Roscoff,  EV13 följer den forna järnridån mellan dåvarande Öst- och Västeuropa och EV8 från spanska Cádiz längs Medelhavet till Aten i Grekland.

Planen är att Euro Velo ska vara fullt utbyggt 2020 och då bestå av över sju hundra mil cykelleder.

Skribent Johan Tell