Grilla grönare

GRÖN GUIDE – MAT: Varma kvällar vaknar grillguden inom en. Med våra tips kan du brassa på med gott samvete – dessutom blir äventyret säkrare.

Artikel 2016-3 Lisa Förare Winbladh

VIKTIGAST ATT tänka på är att skippa engångsgrillen. Det åtgår mycket resurskrävande aluminium för att tillverka en engångsgrill. Dessutom blir resultatet sämre med en engångsgrill eftersom det är svårt att kontrollera temperaturen på den. Bränt kött och förkolnade grönsaker gör ingen lycklig. Välj alltså helst en grill med galler som det går att justera höjden på.

Ofta är det värt att släpa med en bra grill på utflykten. Låna en riktig grill av grannar eller vänner om du inte har en själv. Eller kolla Blocket. Funderar du på att köpa en ny grill? Att grilla med gasol innebär att du använder fossilt bränsle. El eller träkol är bättre alternativ.

Tändvätska är ingen höjdare. Dålig för miljön, luktar illa och brandfarlig. Dessutom finns risk att barn blir förgiftade. Ett på alla sätt bättre alternativ är miljömärkta tändpapper med stearin.

Fegvego på grillspett

Att äta klimatsmart behöver inte betyda helt vegetariskt. Gör maffiga grillspett och varva mycket grönsaker med små bitar av kött. Låt minst var tredje bit vara ekologiskt kött så får du en bra balans. Servera gärna grillade majskolvar, marinerade linser eller hummus till.

• Bitar av kycklinglår, zucchini och körsbärstomater.
  • Kokta minipotatisar, champinjoner och lök med skivat rökt sidfläsk mellan varven.

Sval sommarsoppa.

Snabb sommarlunch betyder ofta yoghurt. Men varför inte skippa müslin och förvandla youhurten till en svalkande salt soppa. Du kan använda nästan vilka grönsaker du vill, det här är bara ett förslag. Blanda 1 liter yoghurt med fint tärnade grönsaker. Till exempel ½ gurka, 1 knippe rädisor, 1 färsk rödlök, ½ dl finhackad dill, ½ tsk torkad mynta, 2 krm mald spiskummin. Smaka av med örtsalt. Låt gärna stå och dra i kyl en halvtimme före servering. Servera gärna med grovhackade tomater, rostade pumpafrön och ringla olivolja över.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson