Räddad skogsbäck och vinst på Borneo

MEDLEMSNYTT * En framgrävd bäck i Härjedalen till domstolsvinst på Borneo. Naturskyddsföreningen ser till att det händer saker både här hemma och ute i världen.

Skribent Carl-Axel Fall

MALAYSIA

En stor seger

Efter 14 års processande i domstolar i Kota Kinabalu på Borneo blev det slutgiltigt fastlagt att marken i distriktet Tongod tillhör urbefolkning-arna. Det är miljöorganisationen Pacos Trust i delstaten Sabah i Malaysia som drivit frågan. Urbefolkningarna här får nu rätt att bestämma över regnskogen som annars ofta hårdexploateras av oljepalmsbolag. Naturskyddsföreningen samarbetar sedan länge med organisationen.

BRASILIEN

Fiskarsamhället överlever

Fiskarbefolkningen i kustbyn Curral Velho i norra Brasilien skulle fått sina livsbetingelser förstörda om deras mangroverika kustområde be-byggdes med vindkraftverk. Med hjälp av miljöorganisationen Terramar, partner med Naturskyddsföreningen, lyckades befolkningen visa att den har rätten att bestämma över mangroven.  Vindkraftverken stoppades. Områdets ekosystem förblir intakt och lokalsamhället kan över-leva.

SALA

Naturen efter branden

En brunnen skog är förödelse, kol och aska, men också en början till något nytt. När Naturskyddsföreningens länskansli Gävle-Dala nyligen ordnade en studieresa till det stora brandhärjade området utanför Sala blev det fulltecknat i bussen. Nu dominerar gräs och där finns ovanliga växter och svampar.

SYDAFRIKA

Avslöjade dolt avtal

Sydafrikas parlament fick inte insyn när landet ingick ett avtal med Ryssland om en stor satsning på kärnkraft. Miljöorganisationen Earthlife, som är en samarbetspartner till Naturskyddsföreningen, kunde via en rysk miljöorganisation ta fram dokument som avslöjade flera besvärande uppgifter i avtalet, bland annat att Sydafrika avsade sig inflytande i 20 år.

HÄRJEDALEN

Renoverat för öringar

Inte stor, men full med öringar var den en gång i tiden. Valvtjärnsbäcken begravdes av sprängsten när kraftverket i Ljusnan byggdes. Bror Österma, kämpe i kretsen i nedre Härjedalen, led. Men så lyckades han få med sig Fortum och länsstyrelsen i Jämtland på att gräva en ny fåra i öknen av sprängsten. I dag vandrar öringarna fritt längs den 300 meter långa rensade sträckan.

JÄMTLAND

Mer fäbods- och skogsbete

Hur får vi till mer naturbete så att arter som brunkulla och fältgentiana kan överleva? Ett seminarium med syftet att få djurhållare och bota-nister att samverka hölls i april i Jämtkrogen i östra Jämtland.  Betesbruket kan förbättras liksom lönsamheten. Här bildades också ängs- och betesgrupper för Jämtlands och Västernorrlands län.

REKORD I KLÄDBYTEN

Klädbytardagen den 16 april slog alla rekord.  Kläder byttes på 112 platser i Sverige. Allt fler har insett miljövinsten med att förlänga klädernas liv. Natur-skyddsföreningens satsning har spritt sig rejält, dagen är stor också i Norge och Danmark.

MOTALA

Kommunala holkar

Starar, ugglor, sjöfåglar med flera arter lider av bostadsbrist. Det vill Östergötlands holkprojekt råda bot på. Under våren och sommaren förses landskapet med cirka 300 holkar. Pengarna kommer från regionen och Motala och Boxholms kommuner. Naturskyddsföreningens kretsar i området, länets ornitologiska förening och Motala biologiska förening sätter upp och sköter holkarna.

MEDLEMSBOOM

Tre år av värvning på gator och torg

DEN 19 APRIL 2013 gick de första face-to-face värvarna ut i regnet på Mariatorget i Stockholm för att värva nya medlemmar och månadsgivare. Under de tre år som gått har hela 25 000 nya medlemmar

värvats till föreningen – och fler ska det bli!

I nuläget finns det värvargrupper i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Jönköping och snart ett sommarteam i Halland.   Nytt för i år är ett resande team som be­söker orter i hela Sverige. Våra värvare är av olika åldrar och från olika bakgrunder, men ge-mensamt för alla är att de brinner för natur- och miljöfrågor.

– Det bästa med jobbet är att få engagera fler människor i Naturskydds­föreningens viktiga arbete, berättar Razan Koj, värvare i Jönköping.

Fokus hos värvarna ligger på att informera och skapa miljöengagemang hos dem de värvar. Därför är de viktiga ambassadörer för föreningen, speciellt då de når ut till nya målgrupper som annars inte känner till oss. Deras kommunikation har förankring i lokala frågor och värvarna jobbar ständigt med att utveckla samarbetet med lokala kretsar. Vill du veta mer, gå gärna in på www.naturskydds­foreningen.se/om/foreningen/varvare.

Skribent Carl-Axel Fall