Tystade miljöaktivister

Skribent Ylva Johnson

TÄNKER IBLAND PÅ hur miljöfrågor ofta hänger ihop med korruption. Stora investeringar i miljöfarlig verksamhet är nästan alltid förknippade med starka vinstintressen och inte sällan finns resurser att betala mutor. Som i Sydafrika, till exempel. Sydafrika har goda förutsättningar för förnybar energi – massor av sol och vind – men tänker ändå satsa 500 miljarder kronor på åtta nya ryska kärnkraftverk för att råda bot på elbrist. Nu ska förstås ingen dömas ohörd men att finansministern fick sparken efter att ha protesterat mot affären talar emot att beslutet var helt rationellt.

Samtidigt är Sydafrika är ett av de länder som är hårdast drabbat av klimatförändringarna. Rätt investerade hade de 500 miljarderna kunnat fungera som en motor för omställning på hela kontinenten, likt den tyska satsningen på förnybar energi, Energiwende.

Men för miljön talar oftast bara det allmännas bästa. Att slåss för ökad insyn är en viktig uppgift för många miljöor-ganisationer i utvecklingsländer. Liksom att snabbt mobilisera motstånd vid oacceptabla ingrepp i naturen eller i människors livsmiljö.

Tyvärr minskar utrymmet för miljörörelsen att verka globalt. Kampen om råvarorna har hårdnat i spåren av ökad efterfrågan. Aktivister som står i vägen för exploatörer tystas allt oftare, genom hot eller mord och några fällande domar blir det sällan. Möt några av deras efterlevande i detta nummer. Känns det mörkt? Som medlem i Natur-skyddsföreningen bidrar du till att ge många aktivister en starkare position eftersom vi samarbetar med fler än 60 organisationer i Afrika, Sydamerika, Östeuropa och Asien. Samarbetet med Sverige gör dem inte osårbara, men förhoppningsvis lite svårare att tysta.

Trevlig läsning!

Ylva Johnson