Åk lunnefärjan

GRÖN GUIDE - RESOR * Färjan som tar dig till arton små, gröna och klippiga öar i Nordatlanten.

Artikel 2016-4 Johan Tell

FORTFARANDE KAN den båtälskande svenske turisten ta färjan till valfritt Östersjöland. Än har denna passagerartrafik inte konkurrerats ut av lågprisflyget.

Västerut är det numera svårare. Det går exempelvis inte längre några passagerarfärjor till Storbritannien, varken från Sverige, Danmark eller Norge.

Den mest spännande skandinaviska färjelinje som fortfarande existerar är förmodligen den mellan Danmark och Färöarna. Du embarkerar M/S Norröna i jylländska Hirtshals och kliver, efter ett knappt dygn, av i Torshamn.

Att rekommendera vandring och fågelskådning på Färöarna känns som en självklarhet. Naturen är lummig och grön, landskapet dramatiskt och brant. Fågellivet är långt mer varierat än de runt en miljon lunnefåglar som häckar där – även om närkontakt med en enda av dessa alkfåglar med sin blågulröda papegojliknande näbb kan vara värd resan i sig. Men ögruppen är även en utmärkt destination för den som vill utforska naturen från hästryggen eller vill dyka i klart, kallt vatten på sin semester. Maten håller numera hög standard även om de flesta turister föredrar att beställa sushi (den bästa utanför Japan enligt färöingarna själva) framför de lokala delikatesserna valbiff och helstekt lunnefågel.För den som efter Färöarna inte känner sig mätt på karga, vindpinade kobbar i Atlanten går M/S Norröna vidare till Island innan den återvänder till Danmark.

Rederiet heter Smyril Line. Hirtshals når man med färjan Göteborg-Fredrikshamn (3 timmar) plus tåg (1 timme).

Utforska skyddat vatten

Sverige har sedan 2009 en marin nationalpark: Kosterhavet. Här finns en snorkelled för den som vill upptäcka världen under under ytan (våtdräkt rekommenderas) och några vandringsleder för den som helst spanar från fast mark (2 procent av nationalparken är land).

Du kommer förmodligen att få se knubbsäl. Med lite tur kan du få även skåda sjuttio kilo simmande elegans, tumlare, vilkas fnysande läte kan uppfattas av den som är en tyst och vaksam lyssnare. Få har däremot sådan osannolik tur att de faktiskt får syn på en brugd, en rödlistad hajart som kan väga upp emot fem ton. Men bara vetskapen om dess existens längs Västkusten är fascinerande.

Båt till Koster går från Strömstad. Appen ”Kosterhavet” finns att ladda ner till din telefon.

Utöver denna nationalpark har Sverige 59 marina naturreservat. Dessa fungerar också som en fristad för hotade arter och ekosystem, men har ett lite lägre skydd än en nationalpark.

Med tanke på att dessa marina naturreservat är utspridda längs i stort sett hela Sveriges kust är chansen god att du har ett av dessa områden runt din egen knut.

Samtliga marina skyddsområden finns listade på Havs- och vattenmyndighetens hemsida.

Stockholms skärgård

Skärgården är till för alla. Inte minst på grund av att Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar 40 områden mellan Örskär i norr och Landsort i söder. Lägg därtill tre rederier som trafikerar drygt 30 öar, Sju stugbyar med camping, nästan 40 vandrarhem och tolv åretruntöppna butiker står saken klar. Och hösten är den kanske vackraste årstiden av dem alla.

skargardsstiftelsen.se och stockholms-skargard.se.

Om Sveriges Natur