Dragkamp inom föreningen

FÖRENINGSLIV * Hur ska pengar fördelas mellan lokalt aktiva och kansliet i Stockholm? Det blev den hetaste frågan när föreningen samlades för stämma i Norrköping.

Skribent Carl-Axel Fall

ETT HELT KNIPPE av motionerna till stämman i år handlade om att kretsar och länsförbund vill ha ökade resurser. Några tog upp underbemanning på de regionala kanslierna, andra ville se en större andel av medlemsavgiften till kretsarna.

Det blev en debatt som kom att handla om var pengarna gör störst nytta. Ordförande Johanna Sandahl klargjorde tidigt var styrelsen stod. Om kraven för regionkanslierna genomfördes skulle det innebära en bantning på 13 tjänster på rikskansliet, vilket i sin tur skulle försvaga hela föreningen.

I diskussionerna i utskott och i plenum kom välformulerade argument från båda håll fram. Slutresultatet av debatten blev en text som kan beskrivas som en plan för lokal förstärkning. Frågorna ska behandlas av en särskild arbetsgrupp som ska ta in frågan i nästa fyraårsplan, de så kallade verksamhetsriktlinjerna (VRL) som antas 2018.

Policymässigt kom stämman till några nya beslut. På klimatområdet förstärktes föreningens trafikpolicy med två nya mål vid sidan om målet nollutsläpp av växthusgaser. Målen inga döda eller skadade och inga luftföroreningar i tätorterna lades till. Likaså antogs en motion som säger att föreningen ska verka för ett minskat resande och för ökade skatter och avgifter på flyget.

En lång diskussion handlade om föreningens syn på höghastighetsbanor. Styrelsens skrivning att järnvägsinveste-ringar är viktiga men att höghastighetsbanor har låg prioritet kunde till sist gå till protokollet. Stämman beslutade också att föreningen inte vill se någon kärnkraftsel i en kommande energiunion i EU.

Andra beslut var att föreningen ska öka arbetet med att peka ut gräsmarker som bör skyddas och att träffar om hållbar stadsutveckling ska ordnas nästa år. I frågan om hur fosfor i rötslam ska återföras till åkermarken godtar föreningen nu bland annat förbränning som en möjlig metod.

Det mesta gick styrelsens väg, även om tillägg och kompletteringar gjordes. När det gäller synen på det kommande frihandelsavtalet TTIP fick styrelsen bakläxa. Stämman röstade igenom ett tydligare motstånd mot avtalet medan styrelsen ville avvakta tills mer blir känt om avtalet.

Skribent Carl-Axel Fall