Giftfritt i köket

GRÖN GUIDE – MAT * I köket vill vi gärna minimera plastdetaljer som kommer i kontakt med matlagning och ha så lite skadliga kemikalier som möjligt. I dag är det lättare än tidigare att hitta bra produkter om man vet vad man ska leta efter.

Artikel 2016-4 Johanna Stål

MED BAMBU TILL STEKEN

Till stekspaden vill vi gärna undvika teflon och plast, plåt eller trä är bättre. Köksredskap i bambu är tåligare än de i trä och går att använda även på stekpannor med behandlade ytor. Men inte alla bambuprodukter är bra, köp från ett företag med bra koll på hur bambun är odlad.

Set med tre bamburedskap, medvetenmini.se, 189 kr

LÄTTARE GJUTJÄRN

En av de vanligaste funderingarna kring produkter i köket är vilken stekpanna som bör användas. Gjutjärn är helt klart det bästa, det är tåligt, släpper inga skadliga kemikalier och du får dessutom i dig järn. Många ogillar att de är så tunga att lyfta, därför är de nya, lättare gjutjärnspannorna som kommit ett perfekt alternativ.

OBH Nordic Rustic Evolution, från 649 kr

KOKA SNABBT OCH RÄTT

Att välja en vattenkokare i glas eller stål är helt klart bättre än plast. Nu finns även vattenkokare där det går att välja temperatur så du inte värmer upp för mycket i onödan. Dessutom får du perfekt temperatur till ditt gröna te eller bebisgröten.

Vattenkokare Electrolux, 899 kr

FIN TRASA TILL BÄNKEN

Växbo Lin är ett av Sveriges få bevarade linneväverier. De är certifierade med Bra Miljöval och deras disktrasor är vävda med en speciell teknik som gör den luftig. Lin absorberar fukt bra och torkar snabbt. Tvätta den i tvättmaskin på 60 grader eller koka i en kastrull ofta för att hålla den fräsch. När den gjort sitt är det bara att slänga den på komposten.

Disktrasa, Växbo Lin, 108 kr

DISKA SMUTSFRITT

Alternativ till billiga plastdiskborstar är handgjorda i trä, som både är sköna att hålla i och bättre från miljösynpunkt. Köper du från Iris hantverk produceras de i Sverige av synskadade hantverkare. Varje diskborste är ett hantverk och således unik. Koka med jämna mellanrum så håller de längre.

Diskborste Iris hantverk, 130 kr

DIET FÖR VÅR PLANET

I den nya kokboken Miljödieten får du tipsen och recepten för att äta gott, miljöbättre och även hålla dig i form. Den är gjord av kocken Maximilian Lundin och Daniel Öhman, en grävande journalist som står bakom radiodokumentärerna Matens pris.

Miljödieten, Bonniers, 183 kr

Om Sveriges Natur