Miljösmart vedvärme

GRÖN GUIDE – BOSTAD * Drömmer du om en braskamin, om mysig eldning och skön vedvärme i höstrusket? Innan du kan sätta dig framför brasan och mysa finns en del att tänka på.

Artikel 2016-4 Anders Friström

EN BRASKAMIN har hög trivselfaktor och kan bidra till klimatsmart uppvärmning av huset, i synnerhet om du har elvärme annars. Ved eller pellets är också billigt jämfört med el eller olja.

Braskaminer kan ge upphov till ganska stora utsläpp av kväveoxider, stoft, kolväten och även dioxiner om de inte är effektiva och eldas rätt. Moderna braskaminer har dock betydligt lägre utsläpp än äldre kaminer. Energimyndigheten har i ett test nyligen funnit att en modern braskamin minskar vedförbrukningen en femtedel, utsläppen av kolväten med minst hälften och stoftutsläppen med 60-80 procent jämfört med äldre braskaminer. Har du en gammal kamin är det första tipset, enligt Energimyndigheten, att byta ut den. Ett ganska stort antal av kaminerna på marknaden är Svanmärkta och uppfyller därmed Svanens stränga miljökrav.

Energimyndighetens test visar att braskaminernas verkningsgrad varierar en del, men för de bästa modellerna ligger den på runt 75-80 procent. Det innebär att fyra femtedelar av energin blir till värme i huset. Köp inte en för stor kamin, effekten ligger för många kaminer på runt sju kilowatt, det blir lätt för varmt inne.

Vill du snabbt kunna få varmt i fritidshuset är en liten braskamin för vedeldning ett bra alternativ. Vill du ha en kamin som står för huvudelen av uppvärmningen i villan kan en pelletskamin med termostat, fläktar och automatisk eldning vara ett alternativ.

Det är också viktigt att komma ihåg att braskaminen inte bara är en möbel i ett rum. Det är ett helt system med eldstad, skorsten och bränsle­hantering. Låt renovera din skorsten eller installera en separat stålskorsten för din kamin. Du behöver också någonstans att lagra veden.

Hitta laddstället

Allt fler stationer för snabbladdning av elbilar sätts upp runt om landet, men än så länge saknas en gemensam standard. Tesla har sina egna laddstolpar med egna kontakter. De flesta andra elbilsmärken använder en japansk standard, Chademo. Den bygger på snabb likströmsladdning. Det finns också en europeisk standard, CCS, som kombinerar laddning med likström eller växelström i samma kontakt.  Därtill finns av mängder av stolpar för halvsnabb laddning med lägre effekt. På uppladdning.nu kan du se var de närmaste laddstationerna finns och hur de är utrustade. Det finns också olika appar som guidar dig fram till närmaste laddställe.

För hemmabruk är det långsam laddning över natten som gäller. Men det vill till att elsystemet i huset klarar av det. En laddbox är att föredra. Den kontrollerar att inte nätet överbelastas.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson