Nya snabbtåg – svåra vägval
Artikel 2016-4 Anders Friström

ÄR HÖGHASTIGHETSBANOR för snabbtåg det bästa för Sverige eller är det bättre att rusta upp befintliga stambanor? Höga kostnader, små tidsvinster och få resenärer gör sannolikt höghastighetsbanorna samhällsekonomiskt olön-samma. Klimatvinsterna bedöms som små och utsläppen från själva bygget väntas bli stora. Men de orter som får stationer skulle troligen få ett uppsving.  De nya spåren skulle också avlasta de i dag svårt ansträngda stambanorna. Om befintliga banor byggs om så att de klarar högre hastigheter väntas trängseln på spåren fortsätta in i framtiden.

Grafik: Erik Nylund

Om Sveriges Natur

Det här är en artikel från Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur. Artiklarna speglar inte nödvändigtvis föreningens åsikter.

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson

Besök även vår webbplats www.sverigesnatur.org där vi uppdaterar regelbundet med nytt material. 

 Här hittar du Sveriges Naturs arkiv där finns alla artiklar som publicerats i tidningen från 1998 och fram till i dag.