Rädda frukten från förfall

GRÖN GUIDE – MAT * Börjar innehållet i fruktskålen se lite trött ut? Dags för Operation Livräddning!

Artikel 2016-4 Lisa Förare-Winbladh

DET ÄR LÄTT att förköpa sig på frukt när marknader prunkar och diskar dignar. Lyckligtvis är det inte bara nöden som är uppfinningarnas moder, överflöd kan också sätta fart på kreativiteten. Även när frukten förlorat sin första fräschör kan den komma in i en andra andning med hjälp av listiga knep.

Skär frukt i små bitar och frys in i platta portionsförpackningar Nu har du grundplåten till en underbar smoothie! Ta ut fruktbitarna några minuter i förväg och häll alltid ner vätska först i mixerskålen, då minskar slitaget på mixern.

Tveksam till frukt i mat? Knepet är att balansera fruktsötma med syra och heta kryddor som svartpeppar, chili och framför allt ingefära. Nektarin kan smygas ner i en ingefärsdoftande tomatsås som mixas slät. Plommon passar utmärkt i kinesiska rätter med soja.

Nästan all övermogen frukt kan förvandlas till chutney och serveras till grillat. Skär frukten i bitar och sjud med ingefära, chili, lite råsocker och vinäger. Lite spiskummin, bruna senapsfrön och kanel gör din chutney mer komplex.

Andra chansen!

Ljust osötat bröd som förlorat ungdomens charm kan få nytt liv. Tärna det och lek loss! Frys gärna in brödkuberna, så kan du enkelt plocka fram dem när du behöver:

• Vänd runt med olivolja, mortlad vitlök, salt och finrivet citronskal. Rosta i 225 grader tills de är gyllene. Servera krutongerna i soppa eller sallad. Eller ät som snacks.
  • Blanda ner i en grönsakssoppa innan du mixar den slät. Du får en fyllig och krämig soppa utan stabbighet. Varför inte laga en gazpacho på sommarens bästa grönsaker?
  • Toppa grönsaksgratänger med brödtärningarna innan du strör på ost. Smarrigt värre!

Tre tips till tomatsallad!

Nu närmar sig tiden då svenska tomater har sin formtopp. Ät så mycket du orkar! Här kommer viktigt meddelande från Sveriges tomater: "Vi är trötta på att nojsa med basilika, dessutom är växthusodlade örter i kruka resurskrävande. Ge oss lite nytt sällskap!"

• Nyriven pepparrot och grovhackad dill. Perfekt till grillad fisk.
  • Fänkålsfrö. Rosta fröna i torr panna tills de doftar, stöt i mortel.
  • Whisky och grönpeppar. Blanda några droppar whisky i vinägretten och smula ner torkad grönpeppar. Servera till grillat.

Kryddkokta kikärtor

Skeptisk mot kikärtor? Hemkokta är mycket godare än burkade, om du dessutom kokar dem med kryddor är de goda nog att äta som snacks. Koka en stor sats och frys in, så kan du snabbt förstärka sallader, soppor och grytor. Om du vill kan du lägga in kryddorna i en eller två små tekulor och låta dem puttra med. Koka 500 gram kikärtor enligt förpackningens anvisningar. Tillsätt 1 kanelstång, 1 lagerblad, 1/2 tsk spiskummin och 1/2 tsk korianderfrö. Kanske en chilipeppar? Låt kikärtorna svalna i spadet. Spadet kan användas till soppor.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson