Gröna julklappar

GRÖN GUIDE * Nu stundar julklappsinköpen och för den miljömedvetna kan detta innebära en hel del ångest. Men det finns julklappar som både ger ett mervärde och skapar god stämning hos såväl stora som små.

Skribent Johanna Stål

MATGLADA BARN

“Matilda upptäcker” är en bokserie om matglädje och matupptäckter som passar nyfikna barn. Tanken är att väcka intresset för mat hos barn i förskoleåldern (3-6 år) genom en magisk kastrull som tar med Matilda på matäventyr runt om i världen. Finns på temat tomat och majs och varje bok avslutas med ett recept.

Matilda upptäcker tomat, 117 kronor, Sensory tales

TA I TÅNG

Ge en gåva som guidar till havets grönsaksland. Till den nyfikne passar en illustrerad tångguide perfekt. Då är det bara ett ge sig ut i havet och leta efter föda på samma sätt som efter svamp i skogen. Vill man vara extra generös kan man även ge bort en tångsafari bland Bohus-läns klippor.

Tångguide, 225 kronor, Catxalot.se

JULIGT GLASS-KALAS

Lär ett barn (eller en glasstokig vuxen) att göra egen glass med dessa återanvändbara formar i rostfritt stål. Blanda valfri frukt med vatten för isglass, lägg sedan formerna och ställningen i frysen i ett par timmar och ni kan ha hemmalagad glass redan till juldagen.

Glassformar 399 kronor, Lapland ecostore

VINTAGE HEAVEN

Vill du ge bort en riktigt unik present så köp något second hand eller vintage. På hantverkssidan Etsy hittar du unika hantverk från hela världen, men också en del vackra vintage-rariteter. Eller vad sägs om denna vackra vintagescarf med kolibrier på?

Scarf, 99 kronor, Etsy.com

OÄNDLIGA LJUS

För den riktiga hardcore-miljövännen är oljevärmeljus ett bra tips. Den brinner med hjälp av vanlig matolja. Lägg stenen i en skål eller värmeljushållare, häll i vanlig matolja, låt veken suga till sig olja i några minuter och tänd sedan.Helt fria från metall och är återanvänd-ningsbara, då det går att köpa till nya vekar.

Oljevärmeljus 4 pack 99 kronor, Lumipak

GÅVO-GÅVOR

Till den som redan har allt finns det en uppsjö med gåvokort att ge bort. Till naturvurmaren kan man köpa gammelskog via Naturarvet och bidra till att svensk gammelskog bevaras i form av naturreservat. Eller varför inte en gåva till Naturskyddsföreningen?

Naturarvet, från 50 kronot, Naturskyddsföreningen, från 1 kronor

Fler tips på miljövänliga produkter? I Bra Miljövals databas på nätet kan du söka efter behov.

Skribent Johanna Stål