Nya naturupplevelser

FÖRENINGSLIV * Tälten kom upp, elden tändes, stjärnorna lyste. För många blev natten vid Näshultasjön oförglömlig, trots att inte mycket hände.

Skribent Carl-Axel Fall

NIO UNGA MÄN bär tält, sovsäckar och mat från skogsvägen till en lägerplats vid stranden av Näshultasjön. För något eller några år sedan visste de knappt något om Sverige. Nu befinner de sig på en lägerplats vid Sörmlandsleden några mil söder om Eskilstuna.

Snart brinner en eld vid vindskyddet. Mikael Andersson, van naturäventyrare och frivillig ledare, instruerar hur man sätter upp tält. De andra lyssnar. Det talas arabiska och svenska om vartannat.

Resningen av tälten går bra, trots ett tätnande mörker. Ficklampor och mobiltelefoner ger vägledning. Tältlinor och komockor gör att man måste röra sig med viss försiktighet.

En av gruppens ledare är Mohammad Alhammada, 20-åring som varit i Sverige i drygt två år. Han arbetar som pro-jektmedarbetare för ”Schysst sommar och vinter” i Eskilstuna. Han är omhändertagande och peppande på en gång. Ryggdunkningar och uppmuntran är hans stil.

Gruppen i Eskilstuna har god fart. På listan över ungdomar som deltagit i aktiviteter under året har man nästan 700 namn. De flesta deltagarnan har utomeuropeisk bakgrund.

Varje vecka ordnas olika aktiviteter. Senast besökte man Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Nästa vecka ska gruppen åka på fiske med övernattning i stuga.

Aktiviteterna är ofta äventyrliga men har alltid något med naturen att göra.

Naturskyddsföreningen startade ”Schysst sommar” 2009. Föreningen ville nå unga och människor som står långt ifrån föreningen.  I dag finns verksamheten på åtta orter i landet. Pengarna kommer till stor del från Postkodlotteriet och svenskt friluftsliv.

Vid Näshultasjön blev natten varm och spännande. Gruppen lagade mat över elden, kollade stjärnor och pratade om hur annorlunda detta var emot en vardagskväll hemma. Hur naturupplevelsen berikar på ett annat sätt än dataspel och hemmasittande.

– Vi höll på till ungefär halv två på natten.  Sedan blev det några timmars sömn tills ljuset från sjön väckte oss vid sextiden på morgonen. Men vi hade askul, berättar Mohammad Alhammada dagen efter.

Skribent Carl-Axel Fall