Utanför spåret

GRÖN GUIDE - RESOR * Vita bandet erbjuder skidåkning när den är som vackrast,och tystast.

Skribent Johan Tell

VITA BANDET ÄR en 130 mil lång markerad led för skidåkare med ändpunkterna i Dalarnas Grövelsjön och Norrbottens Treriksröset. Bland turåkare är detta den finaste trofén man kan bärga i fjällvärlden. Det finns de som klarat turen på knappa månaden medan de flesta tagit den dubbla tiden på sig. För oss inte fullt så äventyrliga är vetskapen om att kunna skida en delsträcka av det Vita bandet lockande nog.

Längs det Vita bandet, som är somrarnas Gröna band, finns nio fjällstationer och 43 fjällstugor vilka utöver sovplatser säljer proviant. Därtill finns bäddar att hyra i sameläger och samhällen passeras med sina utbud av allt från mångstjärniga hotell till enklare Airbnb. Du kan alltså välja att vara uteslutande spartansk eller att blanda upp dina umbäranden med trerätters lyx. Det krävs aldrig att du slår upp ditt tält i en snödriva. Den som vill skida med lätt packning behöver bara bära på det som ens säkerhet kräver.

Det kan dock vara logistiskt krångligt att skida en del av Vita bandet. Därför bad vi Niclas Bentzer, sportchef på Grö-velsjöns fjällstation, att tipsa som sina bästa rundor.

Tre bra rundor med övernattning på Vita bandet:

• JÄMTLANDSTRIANGELN. Lagom långa sträckor i häftig, högalpin miljö: Storulvån – Sylarna – Blåhammaren – Storulvån.
  • VÅLÅDALSFYRKANTEN. Lite längre sträckor, lite tuffare och mer spartanska övernattningar: Vålådalen – Lunndörren – Vålåstugan – Stensdalen – Vålådalen.
  • VINDELFJÄLLEN. Ännu vackrare och tuffare, brantare uppför och utför: Vindelfjällen – Hemavan – Ammarnäs – Vindelfjällen.

Skribent Johan Tell