Chefredaktören har ordet
Artikel 2017-1 Ylva Johnson

NÄR FÖRETAG INTE riktigt lever upp till en grön marknadsföring brukar det kallar greenwashing, gröntvättning. Kan samma sak gälla för länder? I dag vill många länder framställa sig som miljövänliga. Stater som oljejätten Saudiarabien tävlar med diktaturens Marocko om att lyfta fram sina klimatinsatser. Och när klimatförnekaren Donald Trump nu flyttat in i Vita huset kan Kina plocka poäng genom att axla den fallna manteln som världens miljösamvete.

Och absolut har Kina seriösa ambitioner på klimatområdet. Men den enorma tillväxt som har skett på senare år innebär också stora utmaningar. Den miljöretorik som används på ett nationellt plan tycks ha svårt att sippra ned till lokala politiker – som ofta lever i symbios med förorenare på plats. När Sveriges Naturs utsända besökte Kina för att göra ett reportage om en by där ovanligt många invånare dött i cancer tvingades de avbryta sedan lokal polis dykt upp på platsen. Miljöorganisationer i Kina vittnar om stora svårigheter med att arbeta. För dem som arbetar med mänskliga rättigheter är situationen ännu värre, att ta emot stöd från utlandet håller på att bli omöjligt.

Ändå fick vi någon vecka före pressläggning veta att invånarna i just den by som Sveriges Natur besökt nu ska erbjudas nya hus i ett nytt renare område. Kanske en slump, kanske inte. Läs gärna reportaget på sidan 36.

På sidan 46 kan du samla inspiration inför sommaren genom att läsa Anna Frosters reportage om biocaching, det vill säga artjakt. Den nya hipstersporten efter fågelskådning kanske?

Trevlig läsning!

Ylva Johnson, chefredaktör.