Låt vattnet rinna!

FÖRENINGSLIV * Naturvård är trenden för bäckar, åar och älvar. Pengar från Bra Miljöval-märkt el räddar många vatten.

Skribent Carl-Axel Fall

DE SENASTE ÅRENS restaureringsvåg har gett nya lekplatser för fisk på flera hundra strömsträckor. En sådan sträcka är Sörån som rinner genom Bollebygd i Västergötland. Ån är ett litet biflöde till idylliska Storån som i sin tur är ett bi-flöde till Rolfsån. Här finns det nu gott om öringungar, och – vilket smäller ännu högre – här finns det också laxyngel. Det är hundra år sedan det hände.

Laxen i Rolfsån har tidigare bara kommit några kilometer uppströms från mynningen. Sedan 2013 kan den vandra fem mil upp från havet. Den passerar laxräknaren vid Ålgårda, korsar sjön Lygnern, simmar genom Storån och in i Sörån.

När vattenvägar öppnas gynnas också musslor, insekter och hela ekosystem. I Rolfsåns system har omlöp gjorts runt fyra kraftverk. Ålgårda och Grönkullens kraftverk har rivits liksom några dammar.

Projektet i Rolfsån är ett av de större projekten för att miljöanpassa vatten efter vattenkraftverkens skador. Detta har kunnat ske till stor del tack vare pengar från försäljning av el märkt Bra Miljöval.

Fiskräknaren i Ålgårda har nu varit i drift i två år.

– Lax, öring och havsnejonögon har passerat räknaren. Antalet laxar är inte så stort, men vi har ju sett hyggligt med laxungar vid Bosgårdens kraftverk i Storån, så leken fungerar. Laxen har en livscykel på fem, sex år så det tar lite tid innan uppgången blir stor. Jag är övertygad om att laxen kommer att öka i systemet, säger Andreas Bäckström, fiskeribiolog och ansvarig för projekt Rolfsån på länsstyrelsen i Västra Götaland.

Projektet har finansierats till största del av länsstyrelserna i Halland och Västra Götaland. EU har också bidragit och Naturskyddsföreningen har satsat tre miljoner kronor. Andreas Bäckström tycker att pengarna från Natur-skyddsföreningen spelat stor roll.

– Det är ganska svårt att få finansiering för sådana här projekt. Det finns en god politisk vilja i dag, men det saknas ännu lagstiftning med riktigt bett för att få igång miljöanpassning i större omfattning. Men i Rolfsån och Storån har naturvårdsnyttan helt klart varit mycket stor.

Sugen på att göra en insats?

FÖRENINGSLIV *.Våren är tid för årsmöten och val i Naturskyddsföreningens kretsar och länsförbund. Drygt 260 kretsar bedriver verksamhet, föreningen finns därmed representerad i nästan varje kommun. Normalt gäller att kretsarna ska ha haft sina årsmöten senast den sista mars och länsförbunden senast den 15 maj.

Folkrörelsen har med sin 108-åriga historia och höga engagemang något att vara stolt över. Ändå är det i dag inte helt lätt att få folk att ta uppdrag i styrelser och valberedningar. Varför inte ägna miljöarbetet lite av din tid? Du hittar kontaktuppgifter till din krets via www.naturskyddsforeningen.se/om/kretsar.

Skribent Carl-Axel Fall