Spåra det vilda

GRÖN GUIDE - RESOR * Låt spårsnön leda dig till vinterns naturupplevelse

Artikel 2017-1 Johan Tell

ORDET SPÅRSNÖ har något poetiskt över sig. Det okända blir av spårsnön känt. Spårsnön namnger djur som annars passerat obe-märkta. Spårsnön gör det obekanta bekant.

För den som redan snöspårat runt sin egen knut (ett spårkompendium finns på Naturskyddsföreningens hemsida), samt prickat av den lokala föreningens vintriga kalendarium, finns det arrangörer som lyfter aktiviteten till nya nivåer. ”Efter ett snöfall blir storskogen som en öppen bok”, som en av aktörerna uttrycker saken.

Arrangörer som lotsar dig i spårsnön finns från Lappland till Skåne.

Du kan med Kebnekaise som fond rida på älgsafari. När polarvintern är som vackrast, med mycket snö och kalla nätter, är det också som tuffast för djuren. Inte minst älgarna söker sig då närmre mänskliga boningar. Som ryttare kommer du nära då de van-ligtvis vaksamma älgarna och de lika så nervösa hästarna inte verkar störas av varandra.

Längre söderut, i Västmanland, kan en skidande spårfinnare visa dig alla avtryck från skogsmus över hare, rådjur, lodjur, varg till skogens konung, älg. Här kan du också vandra i ett vargrevir, spåra deras väg, höra deras ylande och övernatta i ett varghägn.

På en skånsk örnsafari är spårsnön visserligen underordnad en bra kikare men vintern får örnar i hundratal att samlas här liksom deras mat, gässen.

Ovanstående arrangemang, och fler därtill, hittas på Svenska ekoturismföreningens hemsida Naturens bästa.

Skrinna i Amsterdam

När Nederländerna blev kalvinistiskt förbjöds uppsluppna fester. Skridskoåkning tilläts däremot och på målningar från 1500-talet syns att skridskoåkandet blivit en folkfest: lek, dans, kurtis, dryckenskap – få verkar motionera.

Traditionen lever kvar i dagens Amsterdam varför vårvinterturisten kan packa med sina grillor.

Anrikast är Elvastadsloppet, en kanaltur på 20 mil med anor från 1700-talet. Den globala uppvärmningen gör dock loppets framtid oviss – senast det genomfördes var 1997.

Mysigast är att skrinna runt på Amsterdams frusna kanaler. Men lugnt och fint, som när Amsterdamborna cyklar.

Ståtligast är att göra piruetter på Museumpleins konstfrusna bana med det imposanta Rijksmuseum som fond.

Glögg heter warme wijn. Tåget till Amsterdam från Köpenhamn tar elva timmar.

Boka ett norrsken

Att försöka pricka in en så nyckfull naturupplevelse som ett norrsken är förstås vanskligt. Men för den som verkligen vill satsa på att få se detta aurora borealis är Abisko ett av världens bästa ställen att göra försöket på. Detta oavsett om man väljer att bo enkelt på fjällstationen eller köper ett helt norrskenspaket med trerättersmiddag, linbanetur upp på fjället Nuolja och norrskensguidning kring toppstugan, numera Aurora Sky Station. www.svenskaturistforeningen.se

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson