Utnyttja ugnen!

GRÖN GUIDE – MAT * Köket är hemmets hjärta och frågan är om inte ugnen är kökets hjärta. Utnyttjar du den till max? Här är knepen!

Artikel 2017-1 Lisa Förare-Winbladh

MODERNA UGNAR blir snabbt varma. Väldigt många rätter går därför att ställa in i ugnen redan innan du sätter på. Till exempel potatisgratänger, stekar, bakpotatis och kycklingar. Dessutom kan du stänga av ugnen sista 10 minuterna. Det funkar dock inte vid bakning eller för rätter som ska vara inne kort tid på hög värme.

Har du plats kvar i ugnen? Låt någon annan råvara åka snålskjuts! I många varmluftsugnar kan du rent av köra flera plåtar samtidigt. Passa på att ugnsbaka dubbla mängden grönsaker och gör ett maffigt smörgåspålägg av det du inte äter till middag (recept nedan). Eller servera dem kalla dagen efter i en härlig dressing. En favorit är att låta ett par hela oskalade vitlöksklyftor rosta med i 10-15 minuter. Sedan halverar du dem och pressar med skalet kvar och rör ihop en dressing med mjuk smak av rostad vitlök.

Eller ställ in en ugnsfast form med mandlar eller frön. Himmelsk på filen eller i salladen. Mandlar och nötter går finfint att rosta medan ugnen värms, de blir faktiskt allra bäst av den långsamt ökande värmen. Om du använder snabbvärme finns det risk att de bränns.

Se upp för mattjuven!

Nypressad juice är en smaksensation. Men juicemaskinen kan vara en riktig mattjuv. I de flesta fall är det både nyttigare och mer miljövänligt att äta upp hela frukten och grönsaken i stället för att bara pressa saften ur dem. Dessutom blir du mättare. Nöj dig med ett litet glas och juica smart! Om du gör juice kan du välja riktigt saftiga och mjuka frukter och grönsaker som ger högt utbyte: tomat, gurka, melon, nektarin, kiwi, bär, citrus. Hårda grönsaker ger ganska dåligt utbyte, här gäller det att vara smart. Använd det som blir över i köttfärssås, vegobiffar eller bröd.

Miljövänligt fredagsmys

Mycket av vår klimatpåverkan kommer från mat våra kroppar inte behöver och som dessutom gräver hål i plånboken. Läsk, chips och godis bör man äta i små mängder. Det låter som en självklarhet – men dubbelt så mycket chips är inte dubbelt så gott. Duka upp en bricka med stavar av grönsaker som det är säsong för, god dipp och en liten skål chips till myset.

Morotspastej med tahini.

Rostade grönsaker över? Om ett par minuter har du ett underbart smörgåspålägg. Samma recept kan användas för pumpa eller sötpotatis. Tahini är en pasta på sesamfrön, välj den på oskalade sesamfrön som är mycket näringsrik. Mixa ihop 300 g rostade morötter med 1/2 dl tahini, 1 liten vitlökslyfta, 2-3 msk pressad citron, 1 dl vatten och några nypor spiskummin och korianderfrö. Rör ner lite fin ekologisk olivolja. Smaka av med örtsalt.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson