Alla välkomma till årets rikskonferens

FÖRENINGSLIV * Den 12 till 13 maj håller Naturskyddsföreningen rikskonferens i Skövde. Denna gång träffas vi på Billingehus som bjuder på inspirerande utsikt över det västgötska jordbrukslandskapet.

Skribent Carl-Axel Fall

EN RIKSKONFERENS är ett tillfälle för alla medlemmar att träffas och diskutera föreningens utveckling under avspända former.

Länsförbundet i Skaraborg står för det praktiska värdskapet och siktar på en inspirerande helg med fria horisonter.

Konferencier blir Martin Emtenäs, aktuell på SVT med serien Det stora fågeläventyret. Han kommer mellan inslagen också att berätta om några av sina starka naturupplevelser.

På programmet står diskussioner om de nya verksamhetsriktlinjer som ska sjösättas 2018 och gälla fyra år framåt. Skövdekonfe-rensen är en möjlighet att komma med inspel och tankar om mål som föreningen ska sikta på framöver. Diskussionerna kan få en stor betydelse för hur föreningens resurser ska prioriteras.

Rikskonferensen blir också det första tunga tillfället att lära känna föreningens nya generalsekreterare Karin Lexén. En annan punkt på dagordningen handlar om hur föreningen ska agera i 2018 års valrörelse. Sitter miljöpolitiken trångt?

På Billingehus kommer också alla länsförbund att delta i en utställning som ska ge en bild av föreningens aktiviteter runt hela landet.

– Vi vill berätta om alla duktiga människor som finns i föreningen och som bygger en riktigt spännande folkrörelse, säger Sophie Nordström, som är planeringsansvarig från Stockholmskansliet.

Utflykter till jordbrukslandskapets betesmarker och till orkidéparadiset Nohlmarkens naturreservat, som är traktens artrikaste område, utlovas av arrangörskretsen. Givetvis kommer barnen att kunna natursnoka under kunnigt ledarskap.

– Och jag hoppas att alla kan se hur smidigt man når Skövde med tåg, säger Ulla Kjellander, ordförande för Skaraborgs länsförbund som välkomnar alla.

Alla medlemmar som vill kan delta i rikskonferensen. Anmälan stänger 13 april. Mer information hittar du på http://www.naturskyddsforeningen.se/rikskonferens

Skribent Carl-Axel Fall