Chefredaktören har ordet
Artikel 2017-2 Ylva Johnson

INGEN VILL VETA var du köpt din tröja, löd refrängen i sommarhiten från 2004. I detta nummer är frågan är hur mycket DU vill veta om din tröja?  Vi har granskat bomullsproduktionen i Indien, där flera av våra stora klädkedjor köper sin bomull. Vi besökte sju bomullsfält och fann barnarbetare på samtliga. Även på de ekologiska. På dem som inte var ekologiska exponeras plockare för farliga gifter samtidigt som grundvattennivåerna sjunker i oroväckande takt. Anmärkningsvärt är att klädkedjan H&M bara har koll på drygt hälften sin indiska bomull, resten vet bolaget inget om.

Att ställa frågor om din tröja är sålunda viktigt. Genom att välja miljömärkt och fråga om bomullen i butiken kan du hjälpa till att hålla tempot i klädkedjornas hållbarhetsarbete uppe.

I en annan granskning förra året kunde Sveriges Natur avslöja hur rester från palmolja håller på att ta över den svenska marknaden för biodiesel. Vi är glada över att regeringen nu meddelar att reglerna för palmoljerester i biodiesel ska ses över. Extra roligt är att vår reporter Per Liljas nominerats till en guldspade (fint pris för undersökande journalistik) för samma granskning i Sveriges Natur. I artikeln avslöjade han hur oljepalmer som odlats illegalt inne i en nationalpark på Sumatra kördes direkt till den finländska biodieseljättens leverantör.

Men tro inte att vi glömmer bort den svenska naturen. I detta nummer kan du också läsa om Laponia, det stora vildmarksområdet i Lappland, vars världsarvsstatus i skrivande stund hotas av planer på gruvdrift. Vi bjuder också på ett reportage från blomstermarker i Roslagen som är fristad för två rödlistade dagfjärilar.

Trevlig läsning!

Ylva Johnson, chefredaktör