Från frö till planta

GRÖN GUIDE, ODLING * Att dra upp plantor till grönsaker och blommor inne som sen planteras ut i odlingslanden är roligt och ger ofta bättre resultat än att så direkt på friland.

Artikel 2017-2 Anders Friström

NÄR LJUSET ÅTERVÄNDER i februari-mars bläddrar den odlingsintresserade gärna i frökataloger. Efter en del funderande och planerande är det så dags att köpa in fröer till årets odlingar av grönsaker och blommor.

Genom att driva upp plantor själv kan du få tag i sorter som är anpassade för hobbyodling. Dessutom är det mycket billigare jämfört med att köpa färdiga plantor i trädgårdsaffären. Jämfört med att så direkt på friland ökar också chansen att nå ett bra resultat med förodlade plantor.

Så rätt frö i rätt tid

Det är inte alltid helt lätt att dra upp plantor från frön, varje växt har sina unika behov av vatten, ljus och värme. I frökatalogerna finns värdefull information om de olika sorterna och hur de bör odlas. Bli inte för ivrig, håll koll på när det är rätt tid att så olika växtsorter. Annars riskerar du att alltför tidigt stå där med långa rangliga växter som längtar ut i solen samtidigt som det fortfarande är tjäle i jorden.

Den miljömedvetne väljer ekologiskt odlade fröer. I det ekologiska sortimentet finns också en större mångfald av lokala och äldre sorter. Många av dessa är i hög grad odlingsvärda och bättre anpassade till hobbyodlarens förut-sättningar.

Dags för sådd

Förbered småkrukor för sådden med näringsfattig såjord. Frön som tar lång tid på sig att gro kan du täcka med ett tunt lager av Vermiculite. (Det är små flarn av en bearbetad lerskiffer som har en särskild god förmåga att ta upp och avge fukt). Mylla bara ned några få frön i varje kruka. Sätt dit en liten sticka med namn och sort på varje växt. Täck krukorna med en plastpåse med lufthål i. Placera dem ljust och gärna varmt. Vattna rejält vid sådden och håll sedan såbädden bara lätt fuktig.

Omskola i större krukor

När småplantorna fått sina första karaktärsblad är det dags att omskola dem i lite större krukor. Exempelvis tomater kan behöva flera omskolningar vartefter plantorna växer. Avskurna mjölkkartonger som fått dräneringshål i botten är bra till lite större plantor. Nu kan du använda vanlig näringsrik blomjord, eller tillverka din egen blandning av kompost, matjord och torv.

När plantorna kommit upp en bit vill de ha det lite svalare, går inte det att ordna inomhus kan man kompensera med mera ljus. En växtbelysning gör susen, ljustillskottet gör att växterna blir kraftigare och inte så långa och rangliga. För ett mer förgrenat växtsätt, toppa plantorna.

Avhärda

Några veckor innan det är dags för utplantering är det dags att börja avhärda plantorna. Detta görs för att de inte ska få en chock av tillvaron utomhus. Ta ut dem någon timme under dagen till att börja med och ta in dem igen på kvällen. Bladen kommer då att bli mörkare gröna och växterna stadigare efter att ha utsatts för sol och vind. Men om bladen blir vita har det blivit för mycket sol. Skydda plantorna från alltför starkt solljus med en fiberduk. Har du tillgång till växthus eller drivbänk kan du avhärda dina plantor där.

Plantera ut

När frostrisken är över för säsongen är det dags för utplantering. Den exakta tidpunkten varierar med vädret och är olika för olika växter. Kolla på fröpåsarna vad det står om lämplig jordtemperatur och tid för utplantering. Ge akt på vad som är lämpligt plantavstånd för olika växter. Täck med fiberduk under den första tiden efter planteringen. Täck senare gärna med gräsklipp eller halm för att behålla fuktigheten.

Sen är det bara att vattna regelbundet, hålla efter ogräs och låta sommaren gå. Vid säsongens slut kan du skörda goda grönsaker och vackra blommor. Låt gärna några plantor stå kvar för att blomma och gå i frö. Tar du tillvara fröna så har du sen nya fröer till nästa års odling. (Mer om det i kommande nummer.)

Fördelen med förodling

Sesam är en förening som arbetar med att bevara mångfalden bland nyttoväxter. Medlemmarna fröodlar och byter sinsemellan gamla och ovanliga sorter, som därmed kan hållas vid liv även efter att de försvunnit från handeln.

Börje Borgström och Annika Carlsson är två av medlemmarna. De förodlar många av sina grönsaker, en del hemma i lägenheten och en del i växthuset på sommartorpet.

– Vissa växtslag har lång växtperiod, exempelvis paprika och tomater, då är det bra att starta tidigt, säger Börje Borgström. Men det är roligt också att följa hur småplantorna spirar i fönstret.

Förutom paprika och tomat passar bland annat mangold, gurka, squash, pumpa, purjo­lök, bönor och kålväxter av olika slag bra att för-odla. De är då skyddade för sniglar och andra skadedjur som kan gå hårt åt småplantorna. Vid direktsådd riskerar man också att fröna ruttnar om jorden är för kall. Med förodling får man ett säkrare och bättre resultat.

– Potatisen kan också förgros på ett svalt men soligt ställe i april, för snabbare uppkomst och tidigare skörd, avslutar Börje Borgström.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson