Grovrivna godingar på nytt sätt
Artikel 2017-2 Lisa Förare-Winbladh

GRÖN GUIDE MAT * RIVJÄRN KAN användas till så mycket mer än råa morötter. Med oväntad form känns ut­­tjatade råvaror som nya. Om du ska göra större mängder kan du förstås använda en matberedare med en grov rivskiva.

Baka hela oskalade rödbetor i ugn 200 grader tills de är mjuka, cirka en timme. Nu är de mjuksega med intensivt söt och djup, lite fruktig smak. Låt svalna. Riv grovt på rivjärn. Blanda gärna med balsamvinäger, smulad fetaost och strimlad bladpersilja.

Grovriv stunsiga råa champinjoner. Blanda med kokta linser och blanda med citronsyrlig senapsdressing. Fullända med lite örter och vitlök. Ät på rostat bröd eller avokado.

Skojigt fluffig potatissallad. Grovriv kall kokt potatis och kokta ägg. Vänd runt försiktigt med vinägrett och finhackade pickles eller smågurkor. Smaksätt gärna med dragon.

Är du trött på att vänta ut den halvhårda mangon i fruktskålen? Skala av skalet med potatisskalare. Grovriv mangon in till kärnan. Det sötsyrliga rivet är supergott i sydostasiatiska rätter. Blanda till exempel med kokt råris, tofu eller kokta mungbönor, hyvlad vitkål, pressad lime, röd curry, vitlök och korianderblad.

Svampskatt i skafferiet?

Har du händelsevis egenplockade eller fådda torkade svampar i förråden? Lyckans ost! Nu är det nämligen dags att plocka fram dem. Torkad svamp är umamibomber med intensitet och fin must som lyfter vegomat. Blötlägg svamparna tills de mjuknat ordentligt och fräs försiktigt i smör eller olja för att locka fram smaken.  Glöm inte att spara blötläggningsspadet till soppor och buljonger, men smaka på det först så att det inte är beskt. De sista smulorna i påsen blir en fin krydda till mustiga grytor.

Vad tusan gör jag av frityroljan?

Falafel, kroketter, tempura! Att fritera är festligt men ganska klimatkorkat att göra ofta, eftersom ett fint livsmedel går till spillo. Om du silar av oljan noga kan den ofta återanvändas till ytterligare en omgång friterat den närmaste veckan. Lukta och smaka om den är hyfsat fräsch. Om du friterar fisk är oljan svår att återvinna eftersom oljan tar åt sig av smaken.

Vissa kommuner har återvinning för olja. Häll oljan i en mjölkförpackning, förslut och lägg i sopor för förbränning. På så vis ger oljan energi och hamnar inte i avloppsrören där de ställer till skada. Att det går en förpackning mindre till pappers­återvinningen är försumbart i sammanhanget.

Fuskpizza i flygande fläng

Tack vare stora pitabröd kan du enkelt få till en underbar vegomiddag. Blanda hälften ajvar och hälften passerade tomater. Krydda med lite oregano, mald spiskummin och buljongpulver. Pressa ner lite vitlök om du vill. Blanda gärna ner vegofärs eller kokta linser. Bred ut på stora pitabröd och toppa med tunt skivad rödlök och riven ost, gärna lagrad kryddost. Unna dig gärna någon liten lyxdetalj som oliver, kapris eller ädelost. Grädda i 250 grader tills osten fått gyllene fläckar. Strö gärna över en hel driva rucola, spenatblad eller annan bladgrönska på den färdiga pizzan. Glöm inte svartpeppar!

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson