Kunskapsturism

Gärna sol men först lite kunskap. Den vetgirige turisten har museer som mål.

Artikel 2017-2 Johan Tell

VÄRLDEN HÖGSTA hopmonterade dinosaurie finns i Berlin, en imponerande Brachiosaurus brancai vars huvud vajar drygt tretton meter över marken.

I turismens barndom handlade resandet om att inhämta kunskap. ”När någon gör en resa så kan han berätta något”, skrev den tyske 1700-talsskalden Matthias Claudius. Dessa berättelser skulle då gärna handla om kunskap, gärna om den kultur och natur vi människor är en del utav. Som ett led i denna kunskapstörst var många av Europas första stora museer just de naturhistoriska.

Museerna står kvar för den kunskapstörstande turisten. Men välj något med moderna utställningar framför dem som vill framhålla att de har väldigt många objekt. Exempelvis:

• Berlin, Das Museum für Naturkunde (1810). Förutom en imponerande samling dinosaurier, i år utökad med en enorm Tyrannosaurus rex, finns bra utställningar om solsystemet, rymdsonden Rosettas utforskande av kometer och parasiters liv i det fördolda. Berlin nås på drygt sju timmar från Malmö. Bussen tar lite längre tid men är billigare.
  • Stockholm, Naturhistoriska riksmuseet. Bra utställningar är Den mänskliga resan, om vår utveckling de senaste sju miljoner åren och En souvenir för livet, om den illegala handeln med hotade djur.
  • London, Natural History Museum. Fantastiska dinosaurier, utmärkt om vulkaner, spännande om insekter men alldeles lysande och värd en egen resa är den årligen återkommande fotoutställningen Wildlife Photographer of the Year (boka biljett). London nås med tre tågbyten från Malmö på 21 timmar.

Anatomi i vax

Europas äldsta vetenskapliga museum ligger i Florens. Museo della Specola grundades 1775 och namnet ”specula” syftar på det astronomiska observatorium som tidigt fanns i byggnaden. Museet må vara äldst, äga tre och en halv miljon konserverade djur och un enorme numero di reperti osteologici, alltså ”en enorm massa ben”, men det är sannerligen inte bäst. Helt i linje med mycket i Italien: fina samlingar, usla utställningar.

Därför bör besökaren knata igenom alla salar med dammiga, malätna och dåligt ihoptråcklade, uppstoppade djur för att nå rum nummer 24 där världens märkligaste samling vaxfigurer visas. Man kan säga att det handlar om tredimensionella medicinska läroböcker från 1700-talet. Att gå längs montrarna och se lager för lager skalas av vaxfigurerna och mer och mer av människans inre visas upp – frilagda hjärnor, öppnade bukhålor, kejsarsnitt, senor, muskler, nervtrådar – är ingen vacker syn. Men oerhört fascinerande. Det var så här vaxka-binetten såg ut innan publiken började tycka att det var intressantare att titta på någon som nästan liknar Björn Borg.

Florens ingår i de flesta, klassiska italienska bussresor.

Sjöfart på land

Det danska sjöfartsmuseet M/S Museet for Søfart ligger i en gammal torrdocka. Utställningarna präglas av få objekt men starka historier: om livet ombord, om sjömän i krig, om båtbyggandets konst, om tristessen på ett containerfartyg, om galjonsfigurernas estetik, om navige-ring efter stjärnor, om världens alla tatuerare och om alla dessa skepp som gick i kvav. Den pågående utställningen heter Sex & the Sea och handlar om sjömäns lust, längtan och drömmar om sexliv.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson