Säg ja! – men glöm inte miljön

GRÖN GUIDE * Funderar du på att förlova dig, går i giftastankar eller vill du bara ge bort ett fint guldsmycke? Då har du kanske också funderat på var guldet kommer ifrån. Det kan visa sig vara en smutsig historia.

Artikel 2017-2 Anders Friström

GULD HAR RYKTE om sig att vara en smutsig metall och den bilden stämmer i stort. Storskaliga guldgruvor och smält-verk runt om i världen ger upphov till stora utsläpp. Bland annat anrikas guldet med hjälp av cyanid, som är mycket giftigt för människor och miljö.

Det går åt ungefär 140 kilo cyanid för att utvinna ett kilo guld.  I den småskaliga guldutvinningen anrikas i stället guldet med hjälp av kvicksilver, ofta under mycket farliga arbetsförhållanden. Detta sätt att anrika guld är den största källan till utsläpp av kvicksilver globalt.

Smyckesförsäljningen i Sverige domineras av två företag: Iduna som äger Guldfynd, Hallbergs och Albrekts guld samt Smycka som är en kedja med ett sjuttiotal butiker. Därtill finns en mängd oberoende guldsmeder. Viss smyckestillverkning förekommer i Sverige och då används i huvudsak återvunnet guld från kundernas gamla smycken och från elektronikindustrin.

– Alla våra guldringar och kedjor är gjorda av återvunnet guld, i alla fall alla de smycken som vi står för centralt, en-skilda butiker kan dock ta in smycken på andra vägar. säger Catharina Becker, vd på Smycka. Vi är självförsörjande på guld sedan länge och har ingen tillverkning utomlands.

En stor andel av guldsmyckena i Idunas butiker är importerade från länder i Sydeuropa och från asiatiska länder. Då kan det vara svårt att ha koll på guldets ursprung och om villkoren för guldgrävare och smyckesarbetare är skäliga. Iduna är medlem i Business Social Compliance Initiative som granskar och godkänner arbetsvillkoren hos leverantö-rer i olika länder. Företaget har utöver det inte velat svara på frågor om guldets ursprung.

GULD ÄR ETT grundämne och det går inte utan vidare att spåra ursprunget till en viss bit. Olika försök till certifieringar av småskalig produktion finns där man upprättat separata leverantörskedjor från gruva till konsument. Då kan man garantera att guldet har ett schysst ursprung. I Sverige finns ett fåtal guldsmeder med Fairtrade-märkt guld, se vilka på fairgold.org.

Fler tips för ett ekobröllop

INBJUDNINGSKORTEN

Använd returpapper eller gör ett fint kort i digital form.

MENYN

Beställ vegetariskt och ekologiskt till menyn, komplettera med ekologiskt vin.

KLÄDSEL

Hyr eller köp vintage.

BLOMSTER

Välj ekologiska blommor till brudbuketten och sätt egenplockade ängsblommor på borden.

PRESENTER

Om ni inte behöver fler prylar kan ni avsäga er presenter och be gästerna donera till välgörande ändamål eller olika miljöprojekt.

BRÖLLOPS­RESAN

Ta tåget till kontinenten. Se vår nattågsspecial på föregående uppslag.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson