Strandskydd världen över

MEDLEMSNYTT * Havens barnkammare, rik flora och fågelliv. Stränder är viktiga antingen det handlar om mangroveskogar i Asien eller sjön Åsnen i Alvesta kommun. Naturskyddsföreningen kämpar för naturen både lokalt och globalt, här är några smakprov.

Skribent Carl-Axel Fall

JOKKMOKK

Prisad konstnär

Åke Aronsson är en sörlänning, numera bosatt i Gällivare, som förälskat sig i den norrländska naturen. Som konstnär har han skildrat livet i skogarna i flera böcker och han är nu mitt uppe i ett bokprojekt om Laponia. För detta och att han skildrat Norrbotten som landskap tilldelades han nyligen Urskogsstipendiet 2017 av Naturskyddsföreningen i Jokkmokk och föreningen Steget före.

UGANDA

Feministiskt fiske

Internationella kvinnodagen firade vår havsexpert tillsammans med våra afrikanska kollegor och nästintill hundra fiskekvinnor från olika delar av Afrika, på plats i Kampala, Uganda, för att uppmärksamma kvinnors roll i fiskesektorn. Syftet var att under tre dagar diskutera gemen-samma intressen, synliggöra kvinnors roll, men också genom seminarier, workshops och möten med beslutsfattare möjliggöra för kvinnor att påverka sin situation inom det småskaliga fisket.

INDONESIEN

Anti-scampi

Mangroveskogarna i länder som Indonesien och Vietnam betalar ett högt pris om du äter jätteräkor. När de urgamla skogarna ersätts av rä-kodlingar försvinner en av havens främsta barnkammare. Dessutom frigörs koldioxid. Därför genomför Naturskyddsföreningen varje år en kampanj mot jätteräkor i Sverige. Tillsammans tågar vi då ut på stan och i butiker för att fortsätta sprida budskapet: Ät inga odlade tropiska jätteräkor vare sig de är certifierade eller inte!

THAILAND

Skyddar floden

I december 2016 kom beskedet att Kina stoppar planerna på vattenkraftsdammar i landets sista fritt flytande flod: Nufloden. Floden rinner genom Kina men även i Burma och Thailand där den kallas Salweenfloden. I Thailand fortsätter Naturskyddsföreningens samarbetsorganisat-ion Terra sitt mångåriga och gränsöverskridande arbete med lokalsamhällen i Burma och Thailand för att rädda Salweenfloden från dammar även där. Floden är en viktig för den biologisk mångfalden och 10 miljoner människor är beroende av floden för sin försörjning.

DALARNA

Kamp för skogen

Nyligen gav Naturskyddsföreningen i Dalarna ut boken Skogslandskap farväl. Skogskämpen Bengt Oldhammer har fått 16 naturskyddare från landskapet att beskriva läget för skogarna under de senaste 65 åren. Här finns skribenter som Sebastian Kirpuu, Hans Ehnström och Linnea Helmersson. Det är stridslystna författare som gör vad de kan för att visa de gamla skogarnas värde och argumentera för skydd av de skogar som finns kvar.

HJÄLP DJUREN

SM i fågelholk

FÖR NIONDE ÅRET i rad anordnas Naturskyddsföreningens populära tävling SM i fågelholk på mässan Nordiska trädgårdar i Stockholm, 6–9 april. Skolklasser från hela landet bygger unika fågelholkar och tävlar om fina priser för att uppmärksamma bostadsbristen för många fåglar som uppstått på grund av bristen på äldre lövträd. En jury bestående av bland andra Mark Le-vengood och Carolina Klüft väljer ut tio finalister och mässbesökarna får rösta fram guld-, silver- och bronsholken. Man kan också rösta på Naturskyddsföreningens webbsida. I år ger vi oss dessutom på ett världsrekordförsök! Mässans besökare får bygga vildbihotell i montern. Vi hoppas på att det ska byggas 4 000 vildbihotell! En viktig insats eftersom bin är ett annat djur som lider av bostadsbrist.

VÄNERN

Tinder för bin?

Det renrasiga nordiska biet har länge legat illa till, men Arne Andersson i Vretstorp har tillsammans med några andra odlare ägnat mycken möda åt att gynna arten. I 15 år har han odlat fram drottningar. Varje vår åker han ut till parningsstationen på bilfria Lurö i Vänern för att se till att bina parar sig med rätt drönare. Arne blev Hallsbergs miljöprofil 2016, nominerad av Naturskyddsföreningen.

ALVESTA

Räddad strand

Vid Horgenäs, en orörd strand vid sjön Åsnen, planerade Alvesta kommun för ett 50-tal villor. Men varför just där? undrade Naturskyddsför-eningen. Området hyser ett rikt fågelliv och en fin flora, det ligger dessutom intill ett område som snart ska invigas som ny nationalpark.  Föreningen och ornitologerna överklagade mot kommunen och länsstyrelsen, sedan mot mark- och miljödomstolen och till sist i högsta instans. De båda högre rätterna gav föreningen rätt.

GE EN GÅVA

Firar du den 10 april?

25 616 PERSONER, så många var det som fyllde år 10 april förra året. Dagen med flest födelsedagsbarn. Kanske inte så konstigt om man räknar bakåt till sommar, semester och sol. Just då när naturen är som vackrast och vi har tid att njuta av varandra, våra smultronställen, stranden och skogen. Precis som nästa generation också ska få göra, tycker vi. Vill du hjälpa oss i det arbetet samtidigt som du firar din kompis kan du ge bort en hyllningsgåva i present. Förra året fick Naturskyddsföreningen in 131 000 i på det viset, stort tack! Det kunde vi göra många bra saker för. http://www.naturskyddsforeningen.se/hyllningsgava

STENUNGSUND

Orrspel

Det är alltid lite chansartat, men med en kunnig guide som Stefan Malm från Naturskyddsföreningen i Stenungsund brukar den morgontidiga vårutflykten bli lyckosam. Och också denna torsdag i slutet av mars fick besökarna se upphetsade orrtuppar i Svartedalens naturskyddsområde några kilometer öster om tätorten. En upplevelse som värdesattes högt då antalet orrspelsplatser minskar.

Skribent Carl-Axel Fall