Värvare som spräcker bubblor

Värvare ute på stan ökar antalet medlemmar, men också kunskapen om föreningen och miljön.

Artikel 2017-2 Carl-Axel Fall

– MÖTET MÄNNISKA-MÄNNISKA är något annat än att ta del av medier. Vi bjuder in till en ärlig diskussion där vi vill undvika svartvit munhuggning. Kan vi flytta en person lite närmare oss är mycket vunnet, säger Karl Andreasson, projektledare för vär-varna i Uppsala och föreläsare om värvning.

Sedan några år tillbaka bedriver ­Naturskyddsföreningen värvning genom personliga möten, ofta i gatumiljö. Värvarna möter ibland människor som är skarpa motståndare till miljörörelsen, men de är ganska få. De flesta är kunniga och intresserade. Det finns många studier som visar att gruppen medborgare som är passiva motståndare i en fråga spelar stor roll i hur opinionen utvecklas.

– Därför är varje förflyttning mot ökad förståelse för miljöfrågorna viktiga, säger Karl Andreasson.

Värdet av det personliga mötet, även om det är kort, har ökat som ett alternativ till de ofta polariserade debatter som förs i sociala medier. Att samtala, att lyssna och att visa intresse ger trovärdighet.  I många fall också en möjlighet att ge människor argument som de kan föra vidare i sina kretsar även om de inte blir medlemmar.

– Som värvare går det inte att föreläsa, du måste glömma "akademiskan", säger Karl Andreasson, som också påminner om den möjlighet var och en har att smitta andra med sitt miljöengagemang.

Värvarna i gatumiljö har som mål att värva 6 300 nya medlemmar i år.

Han leder Fältbiologerna

70-årsfirande Fältbiologerna har fått en ny ordförande. Han heter Johan Andersson och är 20 år. Johan Andersson är uppväxt i Nyköping och var tidigare vice ordförande i organisationen. Hans politiska engagemang väcktes på högstadiet då skolan visade Al Gores film, En obekväm sanning. Efter den fick han igenom en köttfri måndag i skolan. Men kampanjen dog ut året efter.

– Då insåg jag att man måste vara organiserad för att ha framgång. Snart hittade jag Fältbiologerna där det finns en stark övertygelse om att unga kan organisera sig själva för att lyckas.

TRE TYCKER:

Hur kul har vi i Naturskyddsföreningen?

BRITT-MARIE ANDERSSON, Ordförande, Sävsjö

– Gemenskapen är viktigast, att vi samlas kring vårt gemensamma miljöintresse. Nyligen hade vi ett arrangemang ihop med kommunen och gymnasieskolan. Det var lyckat och trevligt. Det brukar också våra årliga slåtterfester och tårtkalas på mors dag vara.

MAGNUS MATTISSON, Suppleant, Uppsala

– Visst har vi kul, framför allt när vi är ute med barnfamiljer. Vår huggormsutflykt varje vår är alltid lika uppskattad och rolig. Ibland är styrelsearbetet roligt, särskilt när vi kan kamma hem någon naturvårdsseger, som när vi fick till naturreservatet Årike-Fyris.

FRAUKE MOLANDER, Vice ordförande, Östersund

– Jag tycker vi har kul. Vi skulle kanske kunna ha ännu roligare, men ibland tar planering och sakfrågorna över. Våra styrel-semöten är roliga, vi kläcker idéer och peppar varandra. Stora möten som rikskonferenser är också kul.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson