Vild mat i nya böcker

GRÖN GUIDE – KULTUR * Det stora gröna skafferiet finns där ute runt hörnet. Gratis och med naturkänsla som bonus. Tre nya böcker hjälper dig att hitta rätt.

Artikel 2017-2 Mats Hellmark

– JAG TROR ATT suget finns i blodet. Vi är alla samlare från början, säger Niki Sjölund som är aktuell med boken Vildplockat (Natur och kultur).

När Sveriges Natur ringer sitter han i ett hav av kirskål, mitt i solskenet. För ett par år sedan slutade han som kock i Stockholms fina restaurangvärld och började plocka och sälja vilda örter, bär och svampar.

– Intresset är stort för lokalproducerat och vildväxande i det nya nordiska köket. För mig var det en möjlighet att knyta an till skogen som jag saknat och samtidigt fortsätta jobba med spännande smakupplevelser.

När han växte upp i västerbottniska Åsele plockade familjen ofta bär och svamp. Under kocktiden växte intresset för nya arter.

Med boken vill han hjälpa folk att hitta ut i naturen och visa på mångfalden. En flora med 72 vanliga ätliga arter kompletteras med handfasta tips om teknik, förädling och utrustning. Och några recept.

– Det här är ingen materialsport, egentligen behöver du inte lägga ned en enda krona. Och själva samlandet är något man mår bra av i vår stressade tid. Ingen hipstergrej som många kanske tror, snarare en bortglömd vardagssyssla som gav både mat och medicin.

Det krävs inga vidlyftiga vildmarksutflykter. Niki plockar det mesta i Stockholms södra förorter.

– Mycket handlar om kunskap, att ställa in ögat för det man letar efter. Man får träna sig.

Smaken kan också behöva lite tillvänjning. En del vilda örter kan kännas beska först men blir en spännande smak-upplevelse efter hand. Hjärnan ställer om, precis som att sötsuget minskar när vi slutar äta socker.

Vilka är dina egna favoriter?

– De första färgrika vårtecknen gör mig alltid salig, tusensköna och vårlök till exempel. Ramslök och löktrav är andra favoriter, liksom de första hjortronen.

Vild mat ligger i tiden. Samtidigt som Vildplockat kom Lisen Sundgrens bok Vildvuxet (Bonniers) på samma tema. Förutom floran tar den upp huskurer och har många recept. Pelle Holmberg, Marie-Louise Eklöf och Ingrid Holmberg ger också ut en ny version av sin fälthandbok Vilda växter till mat, krydda och bättre hälsa (Norstedts).

Skulptur i Natur.

Under sommaren och fram till 1 oktober kan man följa en vandring med Karin Wibergs keramikskulpturer genom Thielska galleriets park på Djurgården i Stockholm. Hennes figurer föreställer eftertanksamma djur och människor som växer ur marken, några väl synliga, andra mer dolda. Mötet med skulpturerna ger möjlighet att sakta ner och njuta av plats och atmosfär.

Än mer invävd i sin naturmiljö är Karl Chilcotts utställning i Kosters skulpturpark som premiärvisades i våras. Garden of Stone, Stenträd-gården, lyfter fram liv och skönhet hos tunga bohusstenar. Parken finns intill Kosters trädgårdar på Sydkoster.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson