Chefredaktörens spalt

Skribent Ylva Johnson

DE FLESTA FÖRETAG vill göra rätt. Därför är det förvånande hur ofta det blir fel – trots fagra löften om miljöhänsyn och socialt ansvars-tagande. De senaste åren har vi granskat åtskilliga företag ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har bland annat funnit gifter och barnarbete, överdådiga aktieutdelningar och brustna löften, regnskogsskövling och cancerframkallande utsläpp.

Ofta beror brister på dålig kontroll. Verkligheten har varit svårare att hantera än vad ledningen kanske trodde. Sällan på ren cynism.

Frågan är vad som driver kosmetikaföretaget Estée Lauder? Å ena sidan är företaget djupt engagerat i kampen mot bröstcancer och har gjort mer än de flesta andra både för att sprida kunskap om sjukdomen och samla in pengar. Å andra sidan bedriver det lobbying för att kunna behålla cancerframkallande ämnen på den europeiska marknaden. Tyvärr har företaget inte velat svara på våra frågor. Läs granskningen på sidan 22.

Näringsliv och entreprenörskap har ­enorma möjligheter att driva samhället i en mer hållbar riktning. Genom att belysa det som inte fungerar vill vi bidra till att hålla tempot uppe. I april fick vi ett av Sveriges finaste priser för undersökande journalistik – en Guldspade – för vår granskning av palmoljebaserad biodiesel. Sedan dess har regeringen ändrat reglerna och den finländska oljebolaget Neste ser över sitt hållbarhetsarbete i Indonesien.

I ett annat land nära oss går utvecklingen tyvärr åt ett annat håll. Sedan det nationalkonservativa partiet Lag och rättvisa fick egen majoritet i Polen 2015 har medier förlorat mycket av sina granskande möjligheter och

miljöaktivister har fått svårare att arbeta. Vad detta har fått för konsekvenser för en av Europas sista urskogar, liksom för det europeiska klimatarbetet, kan du läsa om på sidan 42.

Trevlig läsning!

Ylva Johnson, chefredaktör.