Grön mat i det gröna

SOMMARTIDER ÄR matsäckstider, eller hur? Cykelutflykter, stranddagar och tur i skogen. Vem vet, kanske får du årets första kantareller med dig hem i korgen? Naturligtvis behöver du en skön grön matsäck med dig.

Artikel 2017-3 Lisa Förare Winbladh

Enklast är förstås fingermat. Köpta eller hembakade piroger känns skojigare och mer som lagad mat än mackor. Dessutom är de lättare att transportera och håller sig fräscha längre. Sugen på sallad? Den håller stilen oändligt mycket bättre om du packar de olika fuktiga ingredienserna i olika askar och blandar på plats. Stadigare ingredienser som kikärtor, linser och gryn blir extra smarriga om de får gona i en syrlig och kryddig marinad. Syran skyddar dessutom mot räliga bakterier. Vill du spara plats och göra det enklare kan du lägga ingredienserna i lager i en fin rymlig portionsburk. Lägg de blötare ingredienserna längst ner och blanda precis innan du äter. Frysta ärtor i botten på burken eller blandat i en potatissallad gör att salladen håller sig fräsch länge även om du inte har kyl-väska. Kom ihåg en extra påse så att du enkelt kan ta med dig skräp!

Fina fyllningar

Fina fyllningar, lika goda på mackan som i en pirog:

Hackade hårdkokta ägg+spiskummin+grovhackade oliver+ajvar+chili

Tomat- och linsröra som puttrat torr+smulad feta+mynta

Grovriven kokt potatis+linser+grovriven prästost+dill+gräslök

Skalövningar

Kokta ägg är en klassiker i picknickkorgen. Kokar du dem rätt blir de mycket lättare att skala. Lägg rumsvarma ägg i kokande vatten och sjud i sju minuter för lite krämig gula. Ta upp dem med en sked och lägg dem bums i en stor skål iskallt vatten. Knacka äggen runt om och rulla dem mellan händerna innan du skalar.

Godisgubbar

Smakar jordgubbarna du köpt hem på tok för lite? Smält några matskedar svartvinbärsgelé i en pytteskvätt vitt vin, portvin eller halvspädd svart­vinbärssaft. Vänd ner delade jordgubbar och låt dem bli precis ljumma. Strö över lite smulad torkad mynta eller strimlad färsk sådan. Hur det smakar? Som svarta winegum, fast godare. Servera med glass.

Bästa pirogdegen.

Smula 25 gram jäst och blanda med 6 dl mjölk, 1/2 msk salt, 12 dl vetemjöl och 1 dl vetekli i en stor bunke. Arbeta degen smidig med degkrokar fem minuter. Klicka ner 50 gram rumsvarmt smör sista minuten. Låt jäsa till dubbel storlek. Dela i 16 bullar och kavla ut till rundlar. Lägg på torr fyllning och pensla degkanten med vispat ägg. Vik till en halvmåne och nyp ihop kanterna noga. Jäs på plåt 15 minuter. Pensla med resten av ägget och grädda i 225 grader tills pirogerna är gyllenbruna.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson