Miljöbra och hälsosam sill

GRÖN GUIDE – SILL * Sill förknippas med midsommar. Men egentligen borde vi äta sill betydligt oftare.

Artikel 2017-3 Maria Backman

SILL ÄR RENA hälsomaten. Den är särskilt rik på D-vitamin, jod, selen, vitamin B12 och kalcium, men också på viktiga omega-3-fetter. Det är framför allt de sistnämnda som forskarna intresserar sig för.

Genom att äta sill ökar det goda kolesterolet och risken för proppbildning, hjärt-kärlsjukdom och åderförkalkning minskar, visar studier på Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet. De är i sin tur en del av forsknings-projektet Sill som functional food, vars syfte är att öka både sillkonsumtionen och förädlingsvärdet.

Hur sillen tillagas tycks inte ha någon betydelse. Såväl inlagd som ugnsbakad sill har lika goda effekter på blodfetterna.

Till sillens fördelar hör dessutom att den är billig – ofta är priset mindre än hälften än för annan fisk – och att den oftast är hållbart fiskad.

Tyvärr mals drygt hälften av all fiskad sill ner till fiskmjöl och används som foder i fiskodlingar eller till uppfödning av kyckling och gris. Men att använda sill till djurfoder är inte hållbart, enligt Chalmersforskarna. Eftersom största delen av maten används till energi är det bara en mindre del som blir byggstenar i kroppen och därmed föda för nästa konsument i näringskedjan. Ur resursperspektiv är det därför bättre att äta sillen än att tillverka mjöl. Om mer sill kan användas för humankonsumtion skulle trycket på andra fiskarter minska och värdet på sillen öka, anser forskarna.

Enligt Havsfiskelaboratoriet i Lysekil har sillbeståndet legat på samma nivå de senaste 15 åren, och vi kan äta sill med gott samvete. Sill trålas också i de fria vattenmassorna utan stora bifångster.

Miljögifterna, då? För sill finns inga restriktioner vad gäller hur mycket man bör äta. Strömming från Östersjön däremot innehåller gifterna dioxin och PCB. Barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande rekommenderas att högst ett par gånger per år äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB.

KOLL PÅ FISKEN?

Vild fisk och skaldjur kan ha två olika miljömärkningar:

MSC (Marine Stewardship Council) garanterar hållbart fiske.

Kravmärkta produkter måste uppfylla Kravs regler för matproduktion.

TRÖTT PÅ SILL I DILL? VÅGA TESTA NÅGOT NYTT

Lertallrikasill, 4 portioner (recept: Leif Mannerström)

En klassiker som förr i tiden lagades ovanpå spisen, där tallriken ställdes som lock på potatispannan.

Ingredienser:

4 urvattnade saltsillfiléer

3 rödlökar

1 purjolök

4 salladslökar

1 knippe dill

1 knippe gräslök

2–4 dl vispgrädde

Garnityr:

Brynt smör

Till servering:

skalpotatis, knäckebröd

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva lök, purjolök och salladslök riktigt tunt. Finhacka dill och gräslök. Lägg ett tunt lager rödlök och purjo i botten på en smord ugnssäker form. Skär sillfiléerna i cirka 2 centimeter breda bitar och lägg dem på. Fördela resten av lök och grönt över sillen, ringla slutligen över grädden. Ta några tag med pepparkvarnen. Gratinera i mitten av ugnen cirka 15 minuter.

Ringla det brynta smöret över sillen. Servera genast med skalpotatis och knäckebröd. [Källa: Sill & strömming, Leif Mannerström 2005]

Sill och strömming tillhör samma art, men sill som landas i hamn norr om Kalmar kallas strömming. Den senare kan innehålla höga gifthalter.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson