E-bok: Jorden vi äter

49 kr

Läs mer om de viktiga frågorna kring produktionen av vår mat och intressanta reportage kring mat från jordens alla hörn. Köp e-boken och ha den enkelt till hands och alltid med dig i telefonen eller läsplattan.

Om boken

Människan har skapat ett jordbruk som tär så hårt på planeten att det håller på att utplåna sin egen förmåga att producera mat. Aldrig förr har vi haft så mycket och så billig mat i världen, trots detta går nästan en miljard människor hungriga till sängs varje kväll. Ann-Helen Meyer von Bremen och Gunnar Rundgren har på uppdrag av Naturskyddsföreningen besökt byar i Indien som hotas av jorderosion, deltagit i köpfesten på spannmålsbörsen i Chicago, följt sojans och biffdjurens framfart i Amazonas, rest genom den döende landsbygden i Illinois och vandrat i monokulturernas majsfält i Zambia.

Författarna visar hur våra matvanor sätter avtryck i landskapet, precis som jordbruksteknik och globala marknader syns i våra kylskåp. Kostnaderna för miljön är stora och vår mat blir alltmer enfaldig, samtidigt som få bönder får det hela att gå runt. Att producera mat för en växande befolkning på ett mer ekologiskt sätt är fullt möjligt. Det är inte jordbruksteknik utan politisk vilja som begränsar. Vilken mat, vilket lantbruk och vilken jord vill vi se i framtiden?

Teknisk information

Du får din e-bok direkt vid avslutat köp och per e-post. Alla våra e-böcker levereras i e-boksstandardformatet e-PUB. Har du gjort din beställning på en dator men vill ladda hem din bok på en läsplatta eller mobiltelefon, öppnar du ditt mejl med e-boken i önskad enhet och klickar på länken för att ladda ner boken där. Har du problem med din fil är du välkommen att höra av dig till oss genom att skicka ett mail till medlem@naturskyddsforeningen.se.