Låt dina gamla sedlar gå upp i rök för miljön

I höstas blev tre olika sedlar ogiltiga och nu i juni går även hundralappen och femhundringen ut. Du kan sätta in sedlarna på banken fram till 30 juni 2018 och därefter lösa in sedlarna själv hos Riksbanken eller låta dina ogiltiga sedlar göra nytta igen i vårt arbete genom att skicka dem till oss.

Det hela är mycket enkelt:

1. Leta fram gamla utgångna sedlar, de finns på de mest oanade ställen. Nu senast under 2016 gick 20-lappen, 50-lappen och tusingen ut. 30 juni 2017 är det femhundringen och hundringens tur. (insättning på bank t.o.m 30 juni 2018)
  2. Plocka fram ett vanligt kuvert och skriv:
    Naturskyddsföreningen
    Att: Selma

3. Sätt på frimärke och lägg på lådan

Vi samlar ihop de gamla ogiltiga sedlarna som kommer in och löser in hos Riksbanken, något som så klart även du kan göra men det kostar 100 kr att lösa in och har du ett mindre belopp är det kanske inte värt det. Naturskyddsföreningen får sedan in giltiga pengar på vårt 90-konto där de gör nytta i vårt miljöarbete. Det fina i kråksången är sedan att de gamla sedlarna strimlas och bränns för att bli fjärrvärme. Hundralappen och femhundringen går att sätta in på ett bankkonto till och med den 30 juni 2018.

OBS! På grund av stöldrisken tar vi endast emot redan utgångna sedlar och vi kan i dagsläget inte ta emot mynt. Däremot får du hemskt gärna låta dina mynt göra nytta genom att sätta in dem på vårt 90-konto 90 19 09-2 och du kan enkelt se vart du sätter in mynten via tjänsten Myntkartan.se

Här finns information om du själv vill lösa in gamla sedlar hos Riksbanken.
Läs mer om vilka sedlar bankerna fortfarande tar emot till 30 juni 2018

Ogiltiga sedlar efter 30 juni 2016

Ogiltiga sedlar efter 30 juni 2017

Hjälp oss hitta gamla sedlar!

Har du hittat gamla ogiltiga sedlar du tänker skicka in eller kanske bara vill påminna dina vänner om att leta runt hemma?