Låt dina gamla sedlar gå upp i rök för miljön

År 2017 blev tre olika sedlar ogiltiga och i juni 2018 gick även hundralappen och femhundringen ut. Du kunde sätta in sedlarna på banken fram till 30 juni 2018 men nu är det endast organisationer som tar emot sedlar. Så vill du låta dina ogiltiga sedlar göra nytta igen i vårt arbete är du hjärtligt välkommen att skicka dem till oss.

Det hela är mycket enkelt:

1. Leta fram gamla utgångna sedlar, de finns på de mest oanade ställen. Under 2016 gick 20-lappen, 50-lappen och tusingen ut. 30 juni 2017 gick femhundringen och hundringens också ut.
  2. Plocka fram ett vanligt kuvert och skriv:
    Naturskyddsföreningen
    Att: Selma
  3. Sätt på frimärke och lägg på lådan

Vi samlar ihop de gamla ogiltiga sedlarna som kommer in och löser in hos Riksbanken. Naturskyddsföreningen får sedan in giltiga pengar på vårt 90-konto där de gör nytta i vårt miljöarbete. Det fina i kråksången är sedan att de gamla sedlarna strimlas och bränns för att bli fjärrvärme. Hundralappen och femhundringen kunde du sätta in på ett bankkonto till och med den 30 juni 2018 så även dessa är nu varmt välkomna

OBS! På grund av stöldrisken tar vi endast emot redan utgångna sedlar och vi kan i dagsläget inte ta emot mynt.

Ogiltiga sedlar efter 30 juni 2016

Ogiltiga sedlar efter 30 juni 2017

Hjälp oss hitta gamla sedlar!

Har du hittat gamla ogiltiga sedlar du tänker skicka in eller kanske bara vill påminna dina vänner om att leta runt hemma?