Apotek Hjärtat

Naturskyddsföreningen och Apotek Hjärtat har ingått ett samarbete för att minska plasten i naturen. Som ett första steg i samarbetet börjar Apotek Hjärtat ta betalt för sina plastkassar och målet är att sänka årsförbrukningen med 20 procent.

Samarbetet kommer i sitt första steg till att reducera mängden plastkassar som kunderna använder genom att dels upplysa om miljöaspekterna, men också fråga om de verkligen behöver en kasse. Påsar kommer finnas tillgängliga för 1-2 kronor styck för de som verkligen behöver och intäkter från påsarna kommer att gå till Naturskyddsföreningens miljöarbete. Tillsammans med Apotek Hjärtat planerar vi för ett nytt projekt för att uppmärksamma problemen med, och minska förekomsten av, läkemedel i miljön.

Samarbetet startade officiellt den 29 maj 2017 och intentionen är att samarbetet ska pågå till 2020. Apotek Hjärtats målsättning är att reducera årsförbrukningen av plastkassar med hela 20 procent.

– Vi vill kombinera eget ansvarstagande med att skapa en beteendeförändring hos våra kunder och få dem att fundera över om de verkligen behöver en påse, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.

– Att ta betalt för plastkassar löser inte alla problem vi står inför i vårt samhälles hantering av plast men det är ett gediget första steg och en fin avsiktsförklaring från Apotek Hjärtat som vi tror kommer leda till fler förbättringar både inom Apotek Hjärtats övriga områden och inom apotekssektorn i stort, säger Johanna Källén Fox, ansvarig företagssamarbeten på Naturskyddsföreningen, om samarbetet.

Naturskyddsföreningen vill samtidigt uppmuntra fler företag att göra samma sak. Vill ni veta mer eller är intresserade av ett samarbete – kontakta oss så tar vi ett första möte!

Om Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat arbetar med långsiktiga mål och satsningar inom miljö-och hållbarhetsområdet. Nyligen presenterades Välj med Hjärtat, en miljömärkning för receptfria läkemedel med syfte att guida kunder att göra ett mer hållbart val. Målsättningen är att satsningen ska leda till att fler leverantörer ställer om till en hållbar läkemedelsproduktion.