Apotek Hjärtat

Samarbetet startade officiellt den 29 maj 2017 och intentionen är att samarbetet ska pågå till 2020. Apotek Hjärtats målsättning var att reducera årsförbrukningen av plastkassar med hela 20 procent, men efter ett år var minskningen hela 59 procent vilket motsvarar 65 ton plast och 10 miljoner påsar.

Samarbetets första steg är att reducera mängden plastpåsar som kunderna använder genom att upplysa om miljöaspekterna, fråga om de verkligen behöver en påse och avgiftsbelägga alla påsar. För den som verkligen behöver en påse så kostar de 1-2 kronor styck och överskottet från påsförsäljningen går till Naturskyddsföreningens projekt för att uppmärksamma problemen med, och minska förekomsten av, läkemedel i miljön.

- Vi vill kombinera eget ansvarstagande med att skapa en beteendeförändring hos våra kunder och få dem att fundera över om de verkligen behöver en påse, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.

- Att ta betalt för plastkassar löser inte alla problem vi står inför i vårt samhälles hantering av plast men det är ett gediget första steg och en fin avsiktsförklaring från Apotek Hjärtat som vi tror kommer leda till fler förbättringar både inom Apotek Hjärtats övriga områden och inom apotekssektorn i stort, säger Karin Lexén, general sekreterare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen vill samtidigt uppmuntra fler företag att göra samma sak. Vill ni veta mer eller är intresserade av ett samarbete - kontakta oss gärna!

Om Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat arbetar med långsiktiga mål och satsningar inom miljö-och hållbarhetsområdet. Välj med Hjärtat, en miljömärkning för receptfria läkemedel med syfte att guida kunder att göra ett mer hållbart val, lanserades av Apotek Hjärtat 2017. Målsättningen är att satsningen ska leda till att fler leverantörer ställer om till en hållbar läkemedelsproduktion.