Running for shelter: Sundbyberg, 16 september

Running for shelter är löparstafetten där hela överskottet går till välgörenhet. 2017 går pengarna till att stötta Naturskyddsföreningens arbete med att rädda Östersjön. Anmäl ditt företag redan idag!

Running for shelter är en välgörenhetsstafett vars mål är att hjälpa icke vinstdrivande välgörenhetsorganisationer, stora som små, med att nå sina mål. Varje år väljer de ut en ny organisation att samarbeta med och anordnar en löparstafett där varje lag springer 25 km vardera fördelat på 5 personer. Hela överskottet från stafetten går oavkortat till vald organisation. 2017 kommer pengarna gå till Naturskyddsföreningens projekt Viva Vatten som bland annat fokuserar på att rädda Östersjön.

En kamp för friskare vatten
Våra grunda vatten – havsvikar, sjöar och åar – hör till Sveriges mest artrika livsmiljöer. Det är även där vi människor gillar att bada, fiska eller ta en kortare båttur. Men tyvärr hotas dessa miljöer av mänsklig påverkan som vattenkraftdammar, bryggor och muddring. De är också ofta slutstationen för miljögifter och näringsämnen från industrier och hushåll. Resultatet blir ofta förstörda livsmiljöer, förorenat vatten och övergödning. Vi är många som har sett badviken grön av alger eller hört talas om hur dåligt Östersjön mår och undrat om man själv kan göra något för att hjälpa. Som tur är går det!

Med projektet Viva Vatten vill Naturskyddsföreningen göra det enklare för alla som vill vara med i kampen för ett friskare vatten. Vi vill ge kunskap och verktyg samt inspiration till dem som vill förbättra miljön i sin badvik i Östersjön eller i ån runt husknuten. Det kan handla om att lägga ut grenar där fisken kan lägga sin rom eller slå vassen i den övergödda viken – små, enkla knep baserade på vetenskap som kan göra stor nytta.

> Läs mer om Running for Östersjön.

running

Naturskyddsföreningen på plats

Vi kommer att finnas på plats under hela loppen, så kom gärna förbi och prata havsfrågor med oss! Vi kommer också anordna barnaktiviteter i samband med loppet.

> Läs mer om Naturskyddsföreningens arbete för Östersjön