Skippa scampi – rädda mangroveskogarna

Hjälp oss att rädda mangroveskogarna. För några hundralappar kan du se till att vi kan sätta press på butiker och restauranger, väcka debatt och opinion.

Var med oss i kampen för en rättvis värld. Stöd vår insamling och rädda mangroven.

Skövlade mangroveskogar, fattigdom och tortyr. Det är några exempel på vad en jätteräka på tallriken kan ställa till med.

Det kan ju låta lite konstigt. Men som du kanske har hört kan en liten jätteräka ställa till det riktigt ordentligt. Det beror på att vägen fram till att den hamnar på ett matbord i Sverige är full av förstörelse, misär och i värsta fall även tortyr.

Mangroveskogen skyddar mot tsunamis

Det börjar med att företagen som producerar jätteräkorna skövlar stora ytor mangroveskog – mangroveskog som utgör barnkammare och livsmiljö för många olika fiskar och skaldjur, som skyddar mot klimatförändringar genom att binda kol och som utgör ett hinder mot tsunamis. På platsen bygger man sedan upp stora dammar där räkorna odlas. Ett värdefullt ekosystem försvinner helt, lokalbefolkningen förlorar sitt fiske och hålls ofta borta med hot.

Så kör företagen på ett tag. För att sanera dammarna tillsätts farliga kemi­kalier, som sedan rinner ut i kringliggande vattendrag. När platsen är uttjänad flyttar företagen till ett nytt ställe och börjar om. Kvar lämnas en totalförstörd miljö och en fattig befolkning som knappt har något att försörja sig på.

Massor av restauranger och butiker skippar scampi

Därför fortsätter vi med vår Anti Scampi-kampanj som gjort att vi tillsam­mans med butiksägare, kockar, journalister, medlemmar och givare lyckats sätta rampljuset på denna skamliga räka. Nu har till exempel Coop, Willys och Hem­köp tagit bort jätteräkan. Ett flertal stora och små restauranger har slopat den på sin meny. Resebolaget Ving har slutat servera den. Många mattidningar har tagit bort den från sina recept. Och en stark skara konsumenter vägrar handla jätteräkor.

Men pinsamt nog så importeras det fortfarande flera ton jätteräkor till Sverige varje år. Och med det fortsätter värdefull mangroveskog att skövlas. Det måste vi göra något åt. Varje räka någon stoppar i munnen bidrar till ett litet helvete på ett annat ställe på jorden.

Du kan vara med – stöd vårt arbete

För några hundralappar kan du se till att vi kan fortsätta sätta press på butiker och restauranger, väcka debatt och opinion. Det hjälper miljöorganisationer på plats i Asien och Latinamerika, som vittnar om det som sker och som arbetar med att återplantera mangroveskogar.

Tack. Du gör skillnad.

Anti Scampi – Naturskyddsföreningen from Naturskyddsföreningen on Vimeo.