Vi älskar alla som är ute och cyklar

Cykeln är ett klockrent verktyg för alla som vill ha en ren natur. Vi är därför glada att samarbeta med Vätternrundan till att göra loppet ännu miljösmartare. För det är vad vi är bäst på, att rädda naturens liv, såväl runt Vättern som i resten av världen. Vill du också bidra? Ge en gåva till vårt arbete.

Foto: Micke Fransson/Vätternrundan

Vi är en ideell förening som startade för över hundra år sedan av en grupp vetenskapsmän. Konstnärer som Anders Zorn och författare som Selma Lagerlöf anslöt sig, och med tiden växte vi till 203 000 medlemmar. Idag är vi Sveriges största miljöorganisation.

Klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter är våra viktigaste arbetsområden. Det senaste decenniet har vårt globala arbete blivit allt större och starkare. Vi samarbetar och stödjer över 60 miljöorganisationer över hela världen, tack vare pengar från Sida. Vi står dessutom bakom världens tuffaste miljömärkning, Bra Miljöval.

Vi ser till att det verkligen händer något

Vårt hundraåriga arbete har gett resultat. Vi har räddat pilgrimsfalken från utrotning. Vi har tvingat industrin att tillverka miljövänligare papper. Vi har sett till att få ett förbud mot två av världens farligaste ämnen; DDT och kvicksilver. Vi har räddat hundratals unika skogar från avverkning. Vi har sett till att svenska matbutiker börjat sälja ekokaffe. Och mycket, mycket mer. Tillsammans har vi kammat hem en lång rad segrar. Men vi är långt från nöjda.

Gör oss ännu starkare

Ju fler vi är, desto fortare kan vi förändra världen. Vill du hjälpa oss? Varje hundralapp räknas.