Ren båtbotten - för dig som vill göra mer

Naturskyddsföreningen är en av många samarbetspartners i ett stort informationsprojekt ”Ren båtbotten utan gift”. Målet med projektet är att få så många båtägare som möjligt att sluta använda giftig färg på sina båtar och istället hålla efter båtskrovet med giftfria metoder.

Båtar i skärgårdshamn

Vill du också minska användingen av giftig båtbottenfärg? Vi tipsar om åtta sätt där du kan hjälpa oss att sprida informationen om "Ren båtbotten utan gift".

1. Berätta för vänner och bekanta

Prova en alternativ metod och berätta för vänner och bekanta hur du gör. Du kan vara en miljöinspiratör!

2. Sätt upp en affisch

Sätt upp planschen 6 sätt att slippa bottenmåla på platser (även utomhus) där du tror att det rör sig mycket båtägare. Ex på anslagstavlor på båtklubbar, på marinor, i kommunhuset, på bibilioteket, i/på baja- och sopmajor nära havet, vid ångbåtsbryggan etc. Fråga om möjligt först.

Redo att beställa en affisch? Kontaktuppgifter hittar du längst ner i artikeln.

Ladda ner och skriv ut själv, här hittar du årets affischer.

3. Dela ut våra foldrar

Ställ upp folderställ och foldern 6 sätt att slippa bottenmåla på platser där du tror att det rör sig mycket båtägare. Ex i båtklubbens klubbhus, på hamnkontoret, i sportfiskebutiken, i naturrum etc. Fråga först.

Redo att beställa foldrar? Kontaktuppgifter hittar du längst ner i artikeln.

Har du en egen skrivare? Ladda ner broschyren här.

4. Skapa debatt

Skriv en insändare till din lokala tidning. Uppmuntra båtägare att prova ett giftfritt alternativ eller din kommun att underlätta för miljösmarta båtägare. Gärna så tidigt som möjligt så att båtarna inte redan har gått i sjön.

5. Sätt press på din kommun

Ta kontakt med din kommun och fråga hur de arbetar med att förenkla för båtägare att välja giftfria metoder. Finns t ex ramper för sjösättning med trailer tillgängliga för allmänheten? Underlättar de för etablering av borsttvättar, båtliftar och spolplattor? Finns det en bra dialog med kommunens båtklubbar?

6. Håll ett föredrag

Ta kontakt med din båt- eller seglarklubb eller en som finns nära dig och fråga om du kan få hålla ett kort föredrag om alternativa giftfria metoder på ett av deras medlemsmöten. Det kan också finnas andra som är intresserade, tex sommarstugeföreningar, samfälligheter, sportfiskeklubbar. En färdig Power Point Presentation med talmanus finns att ladda ner på Båtmiljö.se.

7. Påverka färgbutiken

Ta kontakt med din lokala båttillbehörsförsäljare. Berätta om projektet och varför det är viktigt att minska spridningen av gifter i våra vatten. Dela ut broschyren. Om de säljer färg som inte är laglig att använda där du bor, be dem sluta med det. Be dem bidra genom att på ett bra sätt saluföra alternativa giftfria metoder.

8. Kontakta en båtförsäljare

Ta kontakt med din lokala båtförsäljare och/eller båtserviceställe. Berätta om projektet och varför det är viktigt att minska spridningen av gifter i våra vatten. Dela ut broschyren. Be dem bidra genom att informera båtägare och genom att själva behandla båtar på miljöbra sätt (inte använda olagliga färger, inte måla i onödan).

Vill du veta mer om projektet eller beställa material?

Behöver du stöd och/eller hjälp med faktaunderlag eller material? Mejla Sanne Kasemets: Sanne.Kasemets@naturskyddsforeningen.se

Ge bort en julgåva till havet!

Välj havet i jul. Ge bort en julklapp till någon i jul. Julgåvokort ingår.