Det här kan DU göra

Ekologiskt ger oss renare mat, gladare djur och friskare natur. Ändå ligger den svenska försäljningen på futtiga fyra procent. Det ska vi förändra - och du kan hjälpa till! Här är ett gäng enkla tips på hur vi tillsammans får Sverige att byta till eko.

Foto:

Sofia Runarsdotter
  • Följ oss på Facebook – där lägger vi upp intressanta, roliga och spännande artiklar, bilder och filmer. Gilla och dela så ökar vi trycket!

• Byt ett par extra varor till eko. Börja gärna med någon av de fem viktiga: kaffe, bananer/vindruvor, mejeri, kött och potatis. www.naturskyddsforeningen.se/5varor
  • Döda ekomyter. Du hör dem vid middagsbordet, på festen och i lunchrummet. Påståenden om ekologisk mat som inte verkar helt hundra. Problemet är bara att du inte riktigt vet vad du ska svara. Varsågod, här är dina argument. www.naturskyddsforeningen.se/8myter
  • Gå loss på Facebook, Instagram eller Twitter! Fotografera eller skriv om en helekologisk tallrik, en sunkig korv som är alldeles för billig, en ekologisk ingrediens på en finkrog, en spännande ekologisk produkt från en antroposof, föräldrarnas hemodlade tomater, en kemikalieproducerad godis man önskade vore eko, ett glänsande äpple som inte ruttnat på en månad, laxfiléer som är neonrosa, produkter med hållbarhet till 2023, en grej du tänkte köpa men du köpte eko istället, inspiration och tips om bra och billiga eko-produkter, var det finns eko-butiker eller den där riktigt fina eko-biffen du unnat dig efter en vegetarisk eko-vecka.
  • Använd hashtaggen #byttilleko Med den kommer vi att få vardagens eko-hjältar att känna sig lite mindre ensamma. Med en grön gräddfil i handen kan det ibland te sig lite hopplöst och ensligt. Är det verkligen värt det? JA DET ÄR DET!
  • Beställ våra foldrar och affischer – helt gratis. Vi skickar dem direkt hem till dig och du kan sätta upp dem i skolan, på jobbet, biblioteket eller favoritfiket. Här beställer du!
  • Peppa matbutiken. Är det dåligt utbud i din butik? Ligger ekocitronerna och möglar i ett hörn? Är det alltid extrapris på fläskfilé, men aldrig på ekobananer? Prata med personalen eller mejla butikschefen – eko är till för alla, inte bara för oss som letar med ljus och lykta!
  • Egentligen behöver du inte ha koll på ekomärkningar. Bara orden "ekologisk" eller "organic" på en matvara är en garanti för att maten ÄR ekologisk, eftersom begreppet är namnskyddat inom EU. Företag skulle alltså bryta mot lagen om de slirar med begreppet. (Annat gäller dock för hud- och hårvård, där innebär ordet tyvärr inga garantier just nu.) Om du ändå vill lära dig de viktigaste och vanligaste ekomärkningar så är det Krav och EU-lövet som gäller. Så här snygga är de:

KravEU-lövet

Nu laddar vi för Miljövänliga Veckan – kom på en upptakt nära dig!

Har du länge velat göra en konkret inats för miljön men inte vetat hur? Eller vill du lära dig en massa nytt om ekologisk mat med extra fokus på kaffe och bröd och deras påverkan på miljö och natur? Välkommen på regional upptakt för Miljövänliga Veckan! Nu kraftsamlar vi för tredje och sista året med kampanjen #byttilleko

I år är det fikapausen som står i centrum med kaffe och bröd. Kaffe är en av världens mest besprutade grödor med stora konsekvenser för natur, miljö och människor. Svenskarna är samtidigt ett av världens mest kaffedrickande folk och nu vill vi få fler att välja eko och hjälpa till att rädda miljön på de platser kaffet odlas.

Upptakten är ett tillfälle att lära sig mer om frågan, träffa andra intresserade, få idéer och planera aktiviteter. Upptakten är gratis för Naturskyddsföreningens medlemmar, andra betalar för fika/mat. Eller hellre, bli medlem på plats.
Här hittar du mer info om upptakterna:

Uppsala 22 augusti

Ronneby 29 augusti