Ekologiskt bröd - ett smart val för naturen och bonden

Visste du att mackan du väljer påverkar livet för många fjärilar, fåglar, humlor och bin? Ekologisk spannmål ger mer liv runt bondens gård, renare vatten och mindre påfrestningar för vår planet.

Vi kämpar för att maten du äter ska vara fri från miljögifter. Hjälp oss i kampen med en slant.

Från ax till limpa - en smörgås blir till

I Sverige odlar vi mycket spannmål. Sädesfält med vete, havre, råg, korn och råg-vete finns på enorma odlingsytor och hälften av vår odlingsmark. Spannmålsodlingen har därför stor påverkan på vår natur och är en viktig fråga!

Västvärldens spannmålsodling är beroende av mängder med konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Så här ologiskt kan det gå till:

1. Innan odling sprutas åkern mot ogräs.
  2. Bonden sår med kemiskt behandlade frön.
  3. När spannmålen börjat växa sprutas de ofta igen mot ogräs och svampangrepp.
  4. Om spannmålen riskerar att växa sig för höga kan de sprutas med stråförkortningsmedel, ett växthormon, för att stanna i växten.
  5. Klart att skörda!

Innan och under odlingen kan åkern ha gödslats en eller flera gånger med konstgödsel för att tillföra näring till grödorna. Konstgödsel är energikrävande och starkt bidragande till klimateffekten.

Oekologiskt är mer än vad planeten tål. Nyfiken på att veta mer? Läs om baksidorna med spannmålsodling här!

Byt till ett schysst ekobröd!

Ekologisk spannmålsodling skippar bekämpningsmedel och konstgödsel. Det är bra på många olika sätt. Det ekologiska jordbruket ger mer liv runt bondens gård, renare vatten och mindre påfrestningar för vår planet. För en bonde är det dessutom oftast mer lönsamt att satsa på ekologiskt, vilket kan rädda många svenska jordbruk som hotas av nedläggning.

Ekologisk odling har många fördelar, vill du få bättre koll? Följ med till ekobonden Anders Lunneryd gård och lär dig mer om vinstera med ekologisk spannmålsodling.

Vi vill se fler ekologiska spannmålsprodukter i butiken och att fler svenska bönder ska få möjlighet att ställa om till ekologisk odling. Därför driver vi kampanjen #byttilleko - häng med oss i kampen för mer eko!

För dig som vill läsa mer:

>> 6 aneldningar att välja eko
>> Faktaunderlag: Rent mjöl i påsen? – Om spannmålsodling, miljöpåverkan och konsumtion

Du vet säkert att ekologiskt inte sprutas med läbbiga bekämpningsmedel. Men det finns många andra fördelar med ekomaten!

Så här kan det gå till på oekologiska plantager i Filippinerna.

Gul och söt - men till vilket pris? Läs våra frågor och svar om ananas.

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.