8 saker du kan göra för skogen

Skogen är hårt ansatt, men med kunskap, vilja och tydliga regler för vårt brukande och användande av skogen på ett hållbart sätt, kan vi tillsammans skapa en skog som räcker till skogens alla värden. Här är åtta förslag på saker du kan göra för att vara med och skapa en skog som räcker till både skrivpapper, upplevelser och njutning.

Långtjärnen, Dalarna.

Foto:

Olli Manninen

1. Minska din egen pappersförbrukning

• Skriv ut text på papprets båda sidor. Välj papper som är märkt med Svanen, totalt klorfria (TCF) och tillverkade av returfiber.
  • Lämna in använt papper och förbrukad kartong till återvinning.
  • Säg nej till reklam. Sätt en skylt på dörren för att slippa direktreklam – du kan skriva en själv!
  • Välj digitala erbjudanden istället för pappersreklam. Anmäl dig till Reklamfritt, Kivra eller någon annan tjänst som erbjuder detta.

2. Spara trä genom att välja rätt produkter

• Låt gammalt bli som nytt. Piffa upp dina gamla trämöbler, slipa, måla och klä om!
  • Begagnat är ofta bästa köpet. Vad ska din mormor, kompis eller granne kasta, det kanske passar dig? Kolla också på loppisar, auktioner eller Blocket. Roligt och bra också för plånboken!
  •  Hittade du inget bra begagnat? Numera fungerar furu lika bra i vårt klimat som tropiskt trä tack vare nya behandlingsmetoder. Välj i första hand svenskt trä som är FSC-märkt*.
  • Vi tycker att den rika delen av världen kan avstå tropiskt trä, för att rädda tropisk skog eller mark som behövs för annan odling. Om du ändå väljer att köpa produkter av tropiskt trä, se till att de är FSC-märkta*.

* FSC betyder Forest Stewardship Council och är en märkning som ställer krav på skogsbruket från ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Naturskyddsföreningen anser att det behövs stora förbättringar av FSC, inte minst i Sverige, men det är för närvarande det bästa alternativet som marknaden erbjuder. OBS! Det duger inte med allmänna ord i affären om att träet är "hållbart producerat" eller "certifierat" - be att få se FSC-märkningen. En korrekt märkt produkt ska bära FSC-loggan och ha ett licensnummer. Läs mer om vårt arbete för tropisk skog här >>

3. Prata om skogen med vänner och bekanta

Berätta om vad du brukar göra, eller uppskattar, i skogen och vilken din favoritskog är. Skryt exempelvis om att det finns skog på gångavstånd från de skolor eller förskolor som dina barn går på. Berätta hur det ser ut i Sveriges skogar, hur skogen mår och vad stora kalhyggen har för konsekvenser. Läs på här >>

4. Lär känna din närmsta skog

Ta kontakt med kommunen och ta reda på vem som äger skogen du gillar att vara i och fråga vad det finns för planer för den. Är den inte skyddad, eller har den något skydd redan? Finns det planer för långsiktig skötsel som inrymmer dess olika värden, eller ska skogen avverkas så småningom? Här finns adresser till alla kommuner >>

Får du reda på planer för din skog som du undrar eller oroas över – ta kontakt med markägaren och fråga och beskriv din oro. Här finns fler tips hur du kan engagera dig för din närnatur >>

Du kan också kontakta din lokala Naturskyddsförening som kanske ordnar en utflykt eller aktivitet i din närnatur. Här hittar du din lokala Naturskyddsförening >>

5. Bli medlem i Naturskyddsföreningen

Tycker du som vi att skogen är viktig? Du kan vara med och kämpa för ett skogsbruk som ger upplevelser, biologisk mångfald, varor, trä och biobränsle och som också är skonsamt och långsiktigt hållbart inom naturens egna ramar – i Sverige och i världen. Ju fler vi blir desto större kraft får vi bakom orden i debatten och när vi möter politiker och andra beslutsfattare. Du stöttar också din lokala Naturskyddsförening som är experter på din närnatur. Bli medlem!

6. Köp vår skogsbok som e-bok

Vår bok ”Mossa, massa, människa” – Årets bok 2014 – är en kärleksförklaring till skogen. Men som i all kärlek händer det att föremålet för passionen försvinner. Nu kan du köpa boken som e-bok och samtidigt bidra till att rädda skog och ge stöd till vårt arbete för en ny skogspolitik. Läs mer om e-boken och köp den >>

7. Gå med i vårt skogsnätverk

Vill du lära dig mer om skog, träffa andra som delar med sig av kunskap och erfarenhet från arbetet med att rädda skogar runt om i landet? Läs mer om föreningens skogsnätverk >>

8. Ge en gåva för skogen

Att rädda skog för framtiden är en hoppfull och omtyckt present! Ge bort en gåva till vårt arbete för skogen istället för prylar vid examen, födelsedag eller bröllop.

Så här arbetar Naturskyddsföreningen för skogen

Naturskyddsföreningen arbetar för att de tätortsnära skogarna ska skyddas och skötas för oss människor. Vi arbetar också för att skydda resterna som finns kvar av skogar med höga naturvärden för de skogslevande arternas skull. Vi vill att skogen ska brukas och skötas så skogens många olika värden får plats:

• de skogslevande arterna som lever i de vilda
  • riktigt gamla skogar som aldrig varit kalhuggna
  • den vitryggiga hackspetten som måste ha gamla och åldrande lövskogar
  • möjligheten att jogga och strosa, plocka svamp och bär och jaga
  • barnens möjlighet att bygga kojor och kanske möta en ekorre nära skolan eller förskolan
  • det samiska kulturarvet och renskötseln
  • naturturism och äventyr i vildmark
  • fornlämningar från en svunnen tid
  • hållbar produktion av sågtimmer och råvara för papper och energi

I princip allt skogsbruk i Sverige bedrivs genom att kalhugga skogen. Hänsynen till skogens naturvärden väger ofta lätt när avverkningarna görs, vilket bekräftas av myndigheternas uppföljningar av hänsyn och miljömål i skogsbruket. Skogens sociala värden har knapptnågot utrymme i den svenska lagstiftningen. Många kommuner saknar policy och planer för hur skogen nära bebyggelse, skolor och förskolor ska skötas och värnas.

Bli medlem rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem. Tillsammans kan vi göra världen bättre.