Val 2018 – välj naturen

Tänk om politikerna hade satt naturen i första rummet. Då hade valbudskapen sett annorlunda ut. Inför valet 2018 sätter vi press på politikerna att välja naturen. Vi granskar hur väl partierna levt upp till sina miljölöften sedan förra riksdagsvalet och vilka ambitioner de har för miljöpolitiken framåt.

Du kan hjälpa oss. Dela våra inlägg, påverka dina lokala politiker, prata med vänner och bekanta. Alla insatser behövs – nu väljer vi naturen! #väljnaturen”

>> Här hittar du våra valaffischer inspirerade av mer eller mindre kända valslogans genom tiderna

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Valgranskningar

Partiernas miljöpolitik på en minut

Osäker på var partierna står i miljöpolitiken? Vi har tagit fram korta filmer om varje parti.

Vi har granskat hur riksdagspartierna ställer sig i viktiga miljöfrågor inför valet. Här kan du se vilka partier som har högst och lägst ambitioner.

Inför förra riksdagsvalet lät vi partierna ta ställning till en rad miljöförslag. Nu har vi kollat vad som blev av löftena vi fick.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har styrt landet i fyra år. Vad har det inneburit för miljön? Vi har granskat regeringens miljöpolitik 2014-2018.

Biologisk mångfald

Biologisk mångfald är en förutsättning för allt liv på planeten. Men vår överlevnad är hotad. Vi befinner oss nämligen i den sjätte

Jordbrukslandskapet är en av Sveriges artrikaste landskapstyper men på många platser riskerar många växter och djur att försvinna. Här förklarar vi hur.

Frågan om biologisk mångfald måste prioriteras. För att politikerna ska bli bättre rustade inför valet erbjuder vi förslag på åtgärder som skulle göra stor skillnad.

Klimatskadliga subventioner

Varje år subventioneras klimatskadlig verksamhet med minst 30 miljarder kronor i Sverige. I vår nya rapport granskas de här pengarna.

Vad är egentligen klimatskadliga subventioner? Och vad betyder det att de finns? Vi reder ut vad det handlar om.

Flyget är inte bara en klimatbov, det är en skattesmitare också. Flyget är befriat från både energi- och koldioxidskatt.