Sveriges största bihotell byggs under Way Out West

Under festivalen Way Out West i år bygger Naturskyddsföreningen Sveriges största kollaborativa vildbihotell. Byggandet av bihotellet sker i samarbete med Göteborgs park- och naturföraltning och tanken är att de ska fortsätta att förvalta det i minst tre år framåt.

Skiss på bihotellet i Slottsskogen

Bihotellet som byggs i Slottsskogen i Göteborg är en del av vår stora bikampanj som finns på bivänlig.nu, där vi uppmanar allmänheten att hjälpa vildbina som ofta har svårt att hitta boplatser. Våra förhoppningar är att vildbihotellet i Göteborg kommer att uppmärksamma frågan om binas akuta situation samt utbilda och inspirera festivalbesökarna och göteborgarna till att själva vara med och rädda våra fantastiska bin!

Läget för bina är akut och en tredjedel av Sveriges vilda biarter håller på att försvinna. Att hjälpa bina med en bostad är som tur är väldigt enkelt. Vildbina är ensamlevande, fredliga och de sticks inte.

Hjälp bina själv – bygg ditt eget bihotell
Ett vildbihotell kan se ut på olika vis. Köp ett färdigt eller bygg själv. Det viktiga är att de kommer upp! Rapportera det sen på bivänlig.nu, så får du ängsfröer av oss som tack.

Så här gör du

Vi tackar festivalarrangören Luger som går i framkant när det gäller miljötänk. Här finns några bilder på bihotellet

Bild 1
Bild 2
Skiss

Här några inslag i media om bihotellet:

Tillsammans bygger vi världens bi-vänligaste land!

Rädda bina

Stöd vårt arbete för bin och humlor.