Sveriges största bihotell på Way Out West

Under festivalen Way Out West 2018 byggde Naturskyddsföreningen Sveriges största kollaborativa vildbihotell. Byggandet av bihotellet skedde i samarbete med Göteborgs park- och naturföraltning som förvaltar det under minst tre år.

Bihotellet i Slottsskogen

Bihotellet i Slottsskogen i Göteborg är en del av vår stora bikampanj som finns på räddabina.nu, där vi uppmanar allmänheten att hjälpa vildbina som ofta har svårt att hitta boplatser. Våra förhoppningar är att vildbihotellet i Göteborg uppmärksammar frågan om binas akuta situation samt utbildar och inspirerar festivalbesökarna och göteborgarna till att själva vara med och rädda våra fantastiska bin!

Läget för bina är akut och en tredjedel av Sveriges vilda biarter håller på att försvinna. Att hjälpa bina med en bostad är som tur är väldigt enkelt. Vildbina är ensamlevande, fredliga och de sticks inte.

Hjälp bina själv – bygg ditt eget bihotell
Ett vildbihotell kan se ut på olika vis. Köp ett färdigt eller bygg själv. Det viktiga är att de kommer upp! Rapportera det sen på räddabina.nu, så får du ängsfröer av oss som tack.

Så här gör du

Vi tackar festivalarrangören Luger som går i framkant när det gäller miljötänk. Här finns några bilder på bihotellet

Bild 1
Bild 2
Skiss

Här några inslag i media om bihotellet:

Tillsammans bygger vi världens bi-vänligaste land!

Rädda bina

Stöd vårt arbete för bin och humlor.