riksdagsvalet 2022

Utvärdering av svensk miljöpolitik inför valet 2022

I snart 40 år har Naturskyddsföreningen granskat partiernas
ambitioner och agerande i miljöpolitiken inför riksdagsvalen. Riksdagsvalet 2022 var inget undantag. Här hittar du våra granskningar och rapporter.

Prispall bäst och sämst för miljön

Vilka partier har varit bäst och sämst för miljön?

Naturskyddsföreningen har granskat hur regeringen och riksdagspartierna har agerat i frågor som rör klimat och natur under mandatperioden 2018–2022.

Granskning av riksdagspartiernas miljöpolitik

Här sammanställer vi riksdagspartiernas miljöpolitik i korta drag baserat på Naturskyddsföreningens granskningar inför riksdagsvalet 11 september.

Så mycket lovar partierna för klimat och natur

Hur ställer sig partierna i viktiga miljöfrågor inför valet? Naturskyddsföreningen har krävt partierna på svar.

Valkompassen för klimat och natur

Vilket parti ligger närmast dig i miljöfrågorna?

Hur ställer du dig till viktiga frågor om klimat och natur? Jämför dina resultat med partiernas svar.

aktuell debatt

Svar på tal i debatten

Hur ska du bemöta argument du hör kring klimat- och miljöfrågor? Och vilka påståenden stämmer egentligen i valdebatten? Lugn, vi hjälper dig!

Bli medlem idag!

Ju fler vi är, desto mer kraftfullt kan vi agera. Gå med i Sveriges största miljöorganisation. Du behövs!

Agera där du bor

Redan medlem i Naturskyddsföreningen? Perfekt. Då kan du kontakta andra miljöengagerade och agera tillsammans!

Ge en gåva – påverka politiken!

Med ditt stöd kan vi slå larm, komma med hållbara lösningar och pusha makthavare att agera för en bättre miljö. Varje gåva räknas!

Ställ om Sveriges skogsbruk

Inför riksdagsvalet 2022 sätter vi särskilt fokus på två viktiga frågor. Naturkrisen i skogen är en av dessa. Det intensiva skogsbruket i Sverige hotar många av skogens djur, växter och svampar. Sveriges politiker måste agera.

Förbjud fossila bränslen 2030

Inför riksdagsvalet 2022 sätter vi särskilt fokus på två viktiga frågor. Klimatkrisen är en av dessa. Med ett förbud mot fossila bränslen 2030 har vi en chans att komma i närheten av de utsläppsminskningar som faktiskt krävs.