Engagera dig

Aktuella kampanjer och projekt

Kampanjer och projekt som är aktuella just nu och hur du kan engagera dig i dem.

Hitta ditt engagemang

Här lyfter vi aktuella kampanjer och projekt som du kan inspireras av och engagera dig i. Ännu fler sakfrågor och sätt att agera för natur, klimat och miljö hittar du på samlingssidan Engagera dig. För vi är säkra på att vi är många som vill och behöver dra åt samma håll för att rädda planeten.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra någonting. Vad vill du göra?

Rädda bina: stoppa gifterna

Skriv på för bina: Stoppa gifterna!

Visste du att trädgårdsväxter som marknadsförs som bivänliga i själva verket är fulla av miljögifter som är farliga för bin? Var med och kämpa för våra vilda trädgårdsmästare!

EU-valguide för klimat och natur

Ska EU arbeta för en stark klimat- och miljöpolitik? Eller ska vi låta miljöfientliga krafter ta över? Använd din röst. Det har aldrig varit viktigare.

Välj att dela kläder; Klädbytardagen

Ordna en klädbytardag

Ett av de mest miljösmarta sätten att förnya sin garderob är att byta kläder med andra. Nästa klädbytardag blir lördag 27 april 2024.

Närbild på två händer som planterar bivänliga växter för en plantloppis

Ordna en plantloppis för bina

Ordna en plantloppis så hjälper du bina med obesprutad mat samtidigt som du har kul tillsammans med andra!

Engagera dig inför EU-valet

Beställ material, lyssna på webbinarium och läs våra granskningar av EU-politiken. Det och mycket mer kan du göra inför EU-valet.

Bryt bilberoendet

Parkeringar, avgaser och buller. Eller mysiga torg, gröna parker och plats för gång och cykel i våra tätorter. Hjälp kommunen att ställa om.

Var med och skapa världens längsta blomsteräng

I takt med att slåtterängar och naturbetesmarker minskat kraftigt i Sverige har både ängsväxter och pollinatörer som bin, humlor och fjärilar blivit allt färre. Nu är det dags att ta till vara på en ofta bortglömd yta, nämligen landets alla vägrenar.

Naturskyddsföreningen, riksstämma, rikskonferens

Välkommen till vår rikskonferens 3–5 maj

Snart är det dags för rikskonferens i Jönköping med rubriken Skydda det som inte får försvinna. Samtal vid Vätterns strand. Fördjupa dig i miljöfrågor, prata om metoder och hitta ditt engagemang! Du kan fortfarande anmäla dig till en hel del programpunkter.

Använd i samband med Fröpengar. Bilden visar två män i en skogsmiljö under en solig dag. Mannen i förgrunden ler mot kameran och verkar vara i färd med att reparera eller justera ett cykeldäck på en mountainbike som ligger upp och ner. Mannen i bakgrunden står med en cykel bredvid sig och tittar på den andra mannen, möjligen väntar han på att reparationen ska bli klar. Området är grönt och lummigt, vilket tyder på att det är sommar eller vår. Ljuset som sipprar genom träden ger en varm och behaglig atmosfär.

Gör en ideell insats för natur och miljö

För att det ska vara lätt att engagera sig i Naturskyddsföreningen finns Fröpengar, ett litet bidrag för att så ett frö av engagemang, som kan sökas av medlemmar.

Solstrålar genom skogen. Påverka lokalt. Påverka din kommun.

Påverka din kommun

Saknas cykelbanor, finns planer på att bebygga din tätortsnära skog eller får barnen för lite ekologiskt i skolan? Här får du tips och verktyg för att kunna påverka lokalt i miljöfrågor.

Vitryggig hackspett

Engagera dig för den hotade vitryggiga hackspetten

Utan ideella insatser hade inte Naturskyddsföreningens Projekt vitryggig hackspett varit möjligt! Vill du också engagera dig för den akut hotade vitryggen? Här får du veta vad du kan göra.