10 sätt att undvika PFAS

PFAS används lite överallt, trots att vissa misstänks vara cancerframkallande, reproduktionsstörande och har visats påverka immunförsvaret. Eftersom de är extremt svårnedbrytbara blir det allt svårare att undvika dem helt och hållet, men här är 10 tips på hur du minskar PFAS i din vardag!

Så här undviker du PFAS-ämnen i din vardag:

• Ät mindre hämtmat och micromat i pappförpackningar som är fett- och vattenavstötande.
  • Köp bakplåtspapper utan PFAS – välj bra miljöval eller svanen för att vara säker.
  • Undvik stekpannor, kastruller och bakformar med beläggningar av så kallad non-stick (som till exempel Teflon). Använd istället glas, porslin, rostfritt och gjutjärn utan non-stickbeläggningar.
  • Leta efter smink- och andra skönhetsprodukter utan PFAS i. Kolla i innehållsförteckningen efter ord som PTFE, polytef och alla ord som innehåller ”..perfluoro..." och ”...polyfluoro...”. Väljer du miljömärkta produkter slipper du garanterat PFAS. Läs mer om PFAS i smink!
  • Vill du impregnera stövlar, skor eller kläder, använd produkter som inte innehåller högfluorerade ämnen, till exempel av vax eller impregnering märkt med Bra Miljöval eller Svanen.
  • Undvik att köpa textil som är smutsavstötande, som heltäckningsmattor, soffor och tält. En soffa med tvättbart överdrag är oftare fri från PFAS.
  • Köp inte nytillverkade kläder eller skor som innehåller högfluorerade ämnen. Ämnena hittas ofta i funktionskläder och skor/stövlar som är vattenavstötande/vattentäta och samtidigt andas. Dessa kläder är inte farliga att använda, men bidrar till att ämnena kommer ut i vår natur – och i slutändan tillbaka till oss. Det finns alternativa material att köpa som är vattenavstötande. Begagnade kläder är bättre, eftersom mest PFAS släpps ut i naturen vid produktionen av plaggen.

OBS! Att en produkt är fri från PFOA och PFOS betyder inte att den är fri från PFAS! Var frågvis mot tillverkarna och i affären. Underskatta inte konsumenttrycket – din fråga och ditt val i butik gör skillnad!

Bli medlem och stöd arbetet för en giftfri vardag!

Som medlem i Naturskyddsföreningen är du med och stöder arbetet för att förbjuda farliga kemikalier och miljögifter.

Naturskyddsföreningen arbetar för att:

• skärpa lagar och regler så att farliga kemikalier förbjuds och inte hamnar i vår natur
  • förbjuda alla PFAS (en grupp extremt mycket svårnedbrytbara och hälsofarliga ämnen) och sänka åtgärdsgränsen för PFAS i dricksvatten)
  • få på plats bättre lagstiftning och ekonomiska styrmedel för att minska användningen av skadliga bekämpningsmedel.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

Stoppa PFAS!

Vår tids värsta miljögift finns nästan överallt idag. Skriv på vår namninsamling och hjälp oss stoppa PFAS.

Skriv på här
Gillas av 52