Klädbytardag på jobbet

Ett av de mest miljösmarta sätten att förnya sin garderob är att byta kläder med andra. Ordna en klädbytardag på jobbet under 2024 och bidra till konkret miljönytta genom en rolig, social och gratis aktivitet.

Dagens klädindustri är problematisk ur många aspekter. Massproduktionen drabbar miljö och människor hårt, framförallt i andra länder. Samtidigt börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som en har tröttnat på eller inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

I vår handledning finns massor av tips på hur du kan göra.

Var med och bidra genom att anordna en klädbytardag på er arbetsplats och gör det under en dag som passar er.

Så här går det till på ett klädbyte

• Medarbetarna tar med sig fem till tio fina och fräscha plagg (antalet plagg är upp till er).
  • För varje plagg får de en biljett som kan bytas mot ett nytt plagg. (självklart går det bra utan biljetter också).
  • En rekommendation är att inlämningen av plaggen sker 1-2 dagar innan klädbytardagen äger rum.
  • Om det finns plagg kvar efter klädbytardagen skänker ni dessa till en lokal second hand-butik.
  • Efter klädbytardagen får ni en enkät där ni fyller i hur många medarbetare som deltog och antal plagg som bytte ägare. (Underlättas av biljetter eller att deltagarna fyller i en lista efteråt om hur många plagg de bytte till sig).

Registrera er klädbytardag och beställ material genom att fylla i formuläret nedan.
Du kan se bilder på materialet här. Materialet är gratis men ni är mer än välkomna att stötta Naturskyddsföreningens arbete med en företagsgåva.

Se filmen: Så anordnar du en klädbytardag på jobbet

klädbyte, YouTube, YouTube cover, startbild, film

Så här arrangerar ni er klädbytardag:

1. Utse en eller flera personer som ansvarar för klädbytet.

2. Anmäl ditt företag och beställ material genom att fylla i formuläret. Materialet är gratis men ni är mer än välkomna att stötta Naturskyddsföreningens arbete med en företagsgåva.

3. Nu är det bara att kicka igång! Bestäm ett eller flera rum, lägg in en kalenderbokning och meddela era medarbetare på intranätet och mejl. Se till att det finns bord och galgar på plats.

4. Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval", av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Sveriges största klädbytardag = Nordic Swap Day

Naturskyddsföreningen har arrangerat klädbytardagen sedan 2010 och den har har vuxit i omfattning. Sedan några år är det ett nordiskt evenemang. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det norska Naturvernforbundet som står bakom Klädbytardagen.

10 000 personer bytte kläder

Under 2023 ordnades 115 klädbytardagar där Naturskyddsföreningen var medarrangör eller initiativtagare.
10 000 personer var med och bytte kläder. 40 000 plagg fick nya ägare vid klädbytardagarna. Det motsvarade en besparing i naturresurser (förutsatt att plaggen ersatte nytillverkade) på:

• 50 500 m3 vatten
  • 26 ton kemikalier
  • 240 ton koldioxid

Kommentarer från tidigare besökare :

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

Illustration: Erica Jacobson

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 10