Webbinarier om blomrika vägkanter

Vill du lära dig mer om hur du skapar blomrika vägkanter? Här har vi samlat både kommande och inspelade webbinarier och föreläsningar på temat blomrika vägkanter och hur man sköter om dem.

Inspelade föredrag och webbinarium

Blomrika vägkanter: inspiration och kunskapsutbyte

För vägföreningar och privatpersoner:

j4fErAwTWoI poster image

Inspelat 17 april 2024.

För kommuner:

K80xLzFuVa4 poster image

Inspelat 23 april 2024

För Naturskyddsföreningens kretsar:

biDGuI7M0AA poster image

Inspelat 10 april 2024

Fröets dag – webbinarium om vilda fröer

Närbild på fröer.

Föredraget är inspelat i augusti 2023

Lokal fröinsamling

Närbild på fröer.

Föredraget är inspelat i maj 2023

Invasiva arter längst vägkanter

Föredraget är inspelat i mars 2023

Kom igång med Världens längsta blomsteräng (målgrupp: privatpersoner)

Bilden visar en kurvig landsväg omgiven av grönska och vilda blommor. Vägen har en slät asfaltyta med vita streckade linjer som markerar vägkanten. På förgrunden till höger i bilden syns en kant beväxt med blå och lila blommor samt gula blomster, vilket ger en färgglad kontrast mot den mörka asfalten. Bakgrunden är suddig, men man kan urskilja mer grönska och en fortsättning av vägen som slingrar sig in i landskapet. Det verkar vara en solig dag med gott om dagsljus som lyser upp scenen.

Föredraget är inspelat i mars 2023

Kom igång med Världens längsta blomsteräng (målgrupp: kommuner)

Föredraget är inspelat i mars 2023

Kom igång med Världens längsta blomsteräng (målgrupp: Naturskyddsföreningens kretsar)

vildblommor, vilda blommor, vilda, visa, ogräs, solbelyst, natursköna, prydnads, landskap, grön, blommor, flora, dekorativa, landsbygd, närbild, blommande, blomma, vacker, bakgrund

Föredraget är inspelat i mars 2023

Det här är Världens längsta blomsteräng

I projektet Världens längsta blomsteräng ska vägkanter till såväl cykelbanor och bilvägar bli till paradis för biologisk mångfald. Arbetet sker i hela landet – tillsammans med privatpersoner, kommuner, vägföreningar och våra medlemmar.

Så här går det till:

Vi fokuserar på kanter längs mindre vägar som tillsammans kommer att bilda ett blomsternätverk som utvecklar och bevarar den biologiska mångfalden i Sverige.

Vi kartlägger blomrika vägkanter, rensar bort invasiva arter, väntar med att slå vägkanterna tills efter blomning samt tar bort gräsklippet efteråt. Till detta kan många människor bidra utifrån sina egna förutsättningar.

Låter det spännande?

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 1