Naturskyddsföreningen i skolan

Lärande för planeten

Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling. Här kan du läsa om vårt arbete i skolan och hitta skolmaterial om natur, klimat och miljö.

skola, barn, ryggsäck

Allt skolmaterial

Lektionsupplägg, filmer, quiz, ritblad och mycket mer! Här finns material från förskoleklass till gymnasium.

Alla faktablad

Från Albedo till Östersjön. Här finns alla våra faktablad för elever, lärare och andra faktaletare.

Kvinna och man brainstormar idéer i kontorsmiljö.

Projekt och samarbeten

Vi samarbetar med skolor, kommuner, forskare och näringsliv för att främja och utveckla metoder för lärande för hållbar utveckling.

skola, lhu, lärande, hållbar, utveckling, sol, lhu-sol

LHU-guide

Verktyg och inspiration till att leda och utveckla arbetet med lärande för hållbar utveckling i hela skolans organisation.

Aktuellt

Bilden visar en klassrumsmiljö där en ung flicka sitter vid en skolbänk och tittar tillbaka mot kameran med ett halvt leende. Hon bär en beige huvtröja och hennes hår är löst. I bakgrunden kan man se andra elever som är fokuserade på sina skolarbeten och en världskarta som är upphängd på väggen, vilket antyder att det kan vara en geografilektion. Det finns böcker och skrivmaterial på borden, och atmosfären verkar lugn och studieinriktad.

Hur hänger skolan med i omställningen?

Vi har undersökt hur kommunerna ser på sitt ansvar för att elever i grundskolan ska få den utbildning för hållbar utveckling som de har rätt till.

Beställ affisch om kol

Den här kostnadsfria affischen hjälper eleverna att förstå kolets kretslopp – och hur människor påverkar det.

Pausgympa med förnybar energi

Gör en rolig rörelseövning samtidigt som ni lär er om förnybara energislag.

Nedstängd bensinpump vid havet.

Skolmaterial om Klimat

Bortom fossilsamhället

Blicka in i en framtid där klimatmålen har uppnåtts. Bortom fossilsamhället är ett ämnesövergripande material med fokus på kreativitet, hoppfullt berättande och fantasi.

Globala målen i läroplanerna.

Hållbar utveckling i skolan

Skolverket utbildar inom lärande för hållbar utveckling, LHU

Skolverkets nya utbildning ska ge lärare och skolledare de rätta verktygen för att driva ett strategiskt förändringsarbete med målet att göra lärande för hållbar utveckling (LHU) till en integrerad del av undervisningen.

Skolartikel

Elever driver på miljöarbetet i sydafrikansk skola

Plastskräp, vattenbrist och elförsörjning oroar eleverna på Camps Bay High School i Kapstaden, Sydafrika. Här berättar några av dem om de största miljöfrågorna i vardagen och om sina blandade känslor inför framtiden.

8 nov, 2022 • 5 min att läsa
peka, nyhetsbrev, finger

Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev

Prenumerera på skolnyhetsbrevet

Håll dig uppdaterad om nytt skolmaterial och få inspiration till arbetet med hållbar utveckling i skolan.

skola, lhu, lärande, hållbar, utveckling, sol, lhu-sol
Skolartikel

Så hänger läroplanen, globala målen och LHU ihop

Lärande för hållbar utveckling, LHU, innebär att ta helhetsgrepp kring hållbarhetsfrågorna i undervisningen. Erika Åberg, chef för Naturskolan i Umeå berättar om utmaningar, möjligheter och stöd i LHU-arbetet.

7 dec, 2022 • 4 min att läsa