10 sätt att slåss mot plasten i haven

Haven fylls med skräp, framför allt plast som inte bryts ned på lång tid. En stor del av skräpet är mikroplaster från trafik, industri och våra egna hem. Plastinvasionen är ett hot mot allt liv i och vid haven. Nu blir vi allt fler som får upp ögonen för vad som händer under ytan. Här är tio tips på vad vi kan göra åt saken.

1. Skippa mikroplasten!

Just nu pågår en internationell kampanj mot mikroplasterna i våra badrumsskåp. I USA har man beslutat att förbjuda mikroplaster, och i Göteborg stad har man infört köpstopp för produkter som innehåller dem. De har länge varit vanliga i peelande och skrubbande produkter - som bodyscrub, ansiktspeeling eller blekande tandkräm – men finns numera ofta också i läppstift, foundations och mascara.

Mikroplasterna är pyttesmå plastbitar, som när de är tillräckligt små rinner genom reningsverken och ut i haven där de förorenar, förgiftar och äts upp av djur i tron att det är mat. Omkring 40 ton mikroplaster hamnar i Östersjön varje år!

För att hitta plasterna i din produkt behöver du leka detektiv och granska innehållsförteckningen. Ser du ord som polyethylene, polypropylene, polyethylene terephthalate, polymethyl methacrylate och nylon bland ingredienserna så innehåller produkten plast, och det brukar betyda mikroplast.

Kom ihåg att det finns schyssta skrubbande produkter som innehåller ingredienser som naturen klarar av att bryta ned, som socker eller krossade kaffebönor, istället för plast.

2. Öppna badrumsskåpet.

Vi kämpar för att få till ett schysstare utbud i butikerna, med produkter utan mikroplast och andra ämnen som förstör havets liv. Där kan du hjälpa oss!
Vi har nämligen en undersökning där du kan rapportera in innehållet.

Gör så här: Öppna ditt badrumsskåp, ta fram en valfri produkt (det kan vara schampo, mascara, hudkräm, osv) och fyll i dess innehållsförteckning i enkäten.

Med informationen vi får in ska vi kämpa för att få till ett schysstare utbud i butikerna, med produkter utan mikroplast och andra ämnen som förstör havets liv.

Klicka här för att komma till enkäten!

3. Tvätta lagom.

Stora mängder plastpartiklar från fleece och andra syntetkläder lossnar i tvätten, åker genom filter och reningsverk och ut i haven. Att vädra och ta bort enstaka fläckar med våt trasa kan funka finemang.

4. Plocka upp efter dig.

Det vet du, så klart. Men uppenbarligen inte alla, eftersom vår natur är så nedskräpad. Hälften av skräpet består av fimpar, som innehåller - just det - plast.

5. Byt tampar på båten.

Har du slitna tampar på båten? Byt dem och återvinn de gamla, eftersom mikroplast lossnar från slitna tampar. Och när du ändå passar på att byta tampar kan du satsa på nya av hampa eller bomull så slipper du sprida sånt som naturen inte kan bryta ned.

6. Nörda ner dig i frågan.

Läs vår rapport Raklödder till fiskarna där vi beskriver källorna till problemen och hur vi löser dem. Forsätt djupdyka, till exempel med våra vänner i Beat the Microbead, för ett mer globalt perspektiv på problemet med mikroplaster

7. Gå med i vårt havsnätverk.

Hos oss träffar du 600 personer som brinner för havet. Vi diskuterar, utbyter kunskap och agerar. Du bidrar med den tid du har, det kan vara pyttelite eller mycket, och vi jobbar ideellt. Kontakta oss här.

8. Påverka politiken – bli medlem.

Med politiska beslut gör vi störst skillnad för haven. Det finns flera sätt du kan engagera dig politiskt. Det absolut enklaste är att gå med i Naturskyddsföreningen för 24 kr /mån. Vi är politiskt obundna och debatterar, diskuterar och stångas med beslutsfattare både i Sverige och globalt. Idag är vi 224 000 medlemmar. Ju fler vi är desto starkare blir vi.

9. Dela kortfilmen Midway.

Sprid Chris Jordans vackra, men oändligt tragiska film Midway, så att fler får lust att slåss mot plasten i haven.

10. Tagga ned shoppandet.

Sist men inte minst ett ganska självklart råd som handlar om en av källorna till plastsoppan -  vi använder mer av planeten än vad planeten tål. Fundera om du behöver köpa så mycket nytt. Kan du ägodela istället? Behöver du allt i ditt badrumsskåp? Frågor som många av oss säkert behöver ställa oss själva lite då och då.

Ge en gåva till havet

Friska hav är en livsviktig fråga för planeten och mänskligheten!