10 sätt att slåss mot plasten i haven

Haven fylls med skräp, framför allt plast som inte bryts ned på lång tid. Plastinvasionen är ett hot mot allt liv i och vid haven. Nu blir vi allt fler som får upp ögonen för vad som händer under ytan. Här är tio tips på vad vi kan göra åt saken.

Död albatross med magen full av plast.

1. Plocka upp efter dig.

Det vet du, så klart. Men uppenbarligen inte alla, eftersom vår natur är så nedskräpad. Majoriteten av skräpet i haven har slängts på land. Hälften av skräpet vi slänger består av fimpar, som innehåller – just det – plast.

Allra bäst är förstås att återvinna plasten (dock ej fimparna). Trots att svenskarna har blivit mycket bättre på att sortera sina sopor är det fortfarande en hel del plast som inte når återvinningsstationerna. Att göra nya plastgrejer av gammal plast är både klimatsmart och kan minska skräpet i våra hav.

Tänk på att bara slänga just förpackningar i plastinsamlingen. Plastprylar måste du slänga i brännbart, eftersom de kan innehålla farliga kemikalier, som gör dem omöjliga att återvinna. Naturskyddsföreningen kämpar för ett stopp för farliga kemikalier i all plast!

2. Köp begagnade kläder och tvätta lagom ofta.

När du tvättar fleece och andra syntetkläder, som akryl och polyester, lossnar mikroplaster. Stora mängder åker genom filter och reningsverk och ut i haven. Att vädra och ta bort enstaka fläckar med våt trasa i stället för att tvätta funkar ofta finemang.

Tänk på att fylla upp tvättmaskinen och skippa sköljmedlet när du tvättar, så lossnar färre mikroplaster. De första fyra tvättarna av ett nytt plagg är värst, därför är det betydligt bättre att köpa begagnade kläder än nya. Läs mer om kläder och mikroplaster här.

3. Skippa mikroplasten i badrummet.

Tandkräm, hudvårdsprodukter och smink är exempel på hygienprodukter som kan innehålla pyttesmå plastbitar. Syftet är att ge produkterna en härligt lyxig konsistens eller skrubbande effekt. Men de här mikroplasterna kan rinna genom reningsverken och ut i haven, där de äts upp av djur som tror att de är mat.

Vill du hitta plasten i ditt badrum? Lek detektiv och granska innehållsförteckningen. Ser du ord som polyethylene, polypropylene, polyethylene terephthalate, polymethyl methacrylate och nylon bland ingredienserna så innehåller produkten plast. Välj istället produkter som är märkta med Bra miljöval, Svanen, EU Ecolabel, Cosmos organic eller Nature, så slipper du mikroplasterna. Läs mer om hygienprodukter här.

4. Byt tampar på båten.

Har du slitna tampar på båten? Byt dem och återvinn de gamla, eftersom mikroplast lossnar från slitna tampar. Och när du ändå passar på att byta tampar kan du satsa på nya av hampa eller bomull så slipper du sprida sånt som naturen inte kan bryta ned.

5. Nörda ner dig i frågan.

Läs våra rapporter Rätt plast på rätt plats (2017) och Raklödder till fiskarna (2013) där vi beskriver källorna till problemen och hur vi löser dem. Ta upp frågan med dina vänner och bekanta, så att fler får kunskap och blir engagerade.

6. Gå med i vårt havsnätverk.

Hos oss träffar du 600 personer som brinner för havet. Vi diskuterar, utbyter kunskap och agerar. Du bidrar med den tid du har, det kan vara pyttelite eller mycket, och vi jobbar ideellt. Kontakta oss här.

7. Påverka politiken – bli medlem.

Med politiska beslut gör vi störst skillnad för haven. Det finns flera sätt du kan engagera dig politiskt. Det absolut enklaste är att gå med i Naturskyddsföreningen för 24 kr /mån. Vi är politiskt obundna och debatterar, diskuterar och stångas med beslutsfattare både i Sverige och globalt. Idag är vi 226 000 medlemmar. Ju fler vi är desto starkare blir vi.

8. Dela vår film om plasten i haven

9. Dela kortfilmen Midway.

Sprid trailern för Chris Jordans vackra, men oändligt tragiska film Midway, om havsfåglar som äter plast, så att fler får lust att slåss mot plasten i haven.

10. Tagga ned shoppandet.

Sist men inte minst, ett ganska självklart råd som handlar om källorna till plastsoppan – vi använder mer av planeten än vad planeten tål. Fundera över om du behöver köpa så mycket nytt. Kan du ägodela istället? Ärva, hyra, låna, köpa second hand? Minska på engångsplasten? Kanske skippa plastlocket till take away-drycken eller ta med en egen kopp? Frågor som många av oss säkert behöver ställa oss själva lite då och då.

Ge en gåva till havet

Friska hav är en livsviktig fråga för planeten och mänskligheten!