Familjetips: Studera myror – världens kanske coolaste djur

Myror är häftiga. De arbetar och samarbetar i snillrika konstellationer till synes på måfå. Men studera myrorna noggrant tillsammans med barnen så kommer ni snart upptäcka att varje myra har en uppgift, en roll att spela i stackens stora maskineri.

Testa att pudra lite mjöl på några av myrorna i stacken för att lättare se vad de myror som fått lite mjöl på sig tar sig för. På så sätt blir myllret av myror hanterbart. Barnen behöver snabbt fatta beslut om vilken eller vilka myror de ska följa.

Vad bär de vitpudrade arbetsmyrorna hem till stacken och hur samarbetar de med sina kompisar? Följ hur ett barr kan involvera flera myror i ett arbete som aldrig blir klart. Testa att lägga en näsduk på myrstacken. Vad händer – varför blir den gul? Hur luktar den? Berätta om myrsyran – myrans försvar mot angrepp.

Häng med Natursnokarna ut!

Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Lär känna Natursnokarna

Vi vill lära känna dig!